Menü

TIPP: Email­ben is fel­irat­koz­hatsz az új cik­kek el­ol­va­sá­sá­ra!

2013. ok­tó­ber 23., szer­da

Jézus: el­len­lá­ba­sunk, eli­tiz­mu­sunk, vagy meg­men­tőnk?

Ha a mai nyelv­re ül­tet­nénk a Bib­li­át, vagy, ha ma író­dott volna, akkor va­ló­szí­nű a „sad­du­ce­us", „Bo­a­ner­ges" és ha­son­ló ká­na­á­ni ki­fe­je­zé­sek he­lyett va­la­mi ma is­me­re­tes cso­por­to­su­lá­sok ke­rül­tek volna bele. Ér­de­kes­ség­ként meg­pró­bál­tam össze­hoz­ni né­hány ilyen össze­ha­son­lí­tást. Ér­de­mes fel­ten­nünk a kér­dést: hmmm... nos, szó­val, me­lyik is jel­lem­ző énrám?

Fél­re­ér­tés ne essék, előre köz­löm, hogy az aláb­bi lis­tá­ban én is elég ren­de­sen benne va­gyok, néha Bo­a­ner­gész­ként, néha írás­tu­dó­ként, van ami­kor pedig Já­nos­ként. Semmi eset­re sem azért írtam, hogy most va­la­kit jól fel­bosszant­sak. In­kább ka­ri­ka­tú­ra­ként ke­zel­jük. A cso­por­to­sí­tá­sok fel­te­he­tő­leg nem a leg­tö­ke­te­seb­bek, lehet, más­va­la­ki más­hogy rend­sze­rez­né. Nem is a tö­ké­le­tes­ség­re tö­re­ked­tem most, in­kább gon­do­lat­éb­resz­tő­nek szán­tam. Néz­zük tehát a le­het­sé­ges cso­por­to­su­lá­so­kat és a ma azok­nak kö­rül­be­lül meg­fe­le­lő­ket:

Jézus ta­nít­vá­nyi kö­re­in kí­vül­ről:
  • a fa­ri­ze­us = ha­gyo­má­nyos ke­resz­tény (egy­há­zi ün­ne­pe­ket, em­lé­ke­zé­se­ket és szo­ká­so­kat me­re­ven meg­tar­tó, il­let­ve ma­gyar­ko­dó po­li­ti­zá­ló szent­ko­ro­nás, lát­szat-hepi-vi­gyor­gós ke­resz­tény stb...)
  • az írás­tu­dó = kon­zer­va­tív/szel­le­mi ke­resz­tény (evan­gé­li­u­mi vagy ka­riz­ma­ti­kus bib­li­ás)
  • a sad­du­ce­us = ra­ci­o­ná­lis ke­resz­tény (pl. uni­tá­ri­us, szent­há­rom­ság- és csoda-ta­ga­dó, Jé­zus­ban nem hívő, de azért alap­já­ban véve er­köl­csös jó­ke­resz­tény stb...)

A ta­nít­vá­nyi kö­rö­kön be­lül­ről:
  • a Já­no­sok = saját gyü­le­ke­ze­tük­höz/meg­győ­ző­dé­sük­höz ra­gasz­ko­dó, má­so­kat el­til­tós ke­resz­tény ("mert nem kö­ve­tett Téged mi­ve­lünk")
  • Bo­a­ner­gész fiai = a „hoz­zunk le tüzet az égből, mert nem sze­ret­nek Téged” ke­resz­té­nyek.
  • a Pé­te­rek = "én meg­ha­lok Jé­zu­sért de ő nem hal­hat meg értem, az in­gyen ke­gye­lem meg aztán vég­képp nem opció!” ke­resz­té­nyek
  • az úr­va­cso­rá­zó apos­to­lok = a „ki a na­gyobb köz­tünk” kér­dés körül for­go­ló­dó ha­ta­lom­má­ni­ás ke­resz­té­nyek

A két fő­cso­port kö­zött ter­mé­sze­te­sen a „langy­me­leg=val­lá­sos kont­ra szek­tás=eret­nek” harc dúlt már akkor is, ami­nek iga­zá­ból csak Jézus ha­lá­la ve­tett véget va­la­mi­lyen szin­ten. Volt „val­lá­sos”, aki meg­tért Jé­zus­hoz (Ni­ko­dé­mus, és ké­sőbb sok pap is en­ge­del­mes­ke­dett a hit­nek), és volt olyan „szel­le­mi ke­resz­tény” is, aki pedig el­árul­ta Jé­zust (Júdás). Mind­ahá­nyan va­gyunk, úgy, ahogy, tel­je­sen mind­egy, mely tá­bor­ban, csak az a ke­gye­lem szá­mít, ami képes meg­pu­hí­ta­ni szí­vün­ket, és el­jut­tat­ni a har­ma­dik cso­port­hoz...

A bű­nö­sök cso­port­ja:
  • a Jézus lábát törlő bűnös asszo­nyok = akik hal­lot­tak Jézus ke­gyel­mé­ről és há­lá­val me­ne­kül­nek hozzá a bo­csá­na­ta miatt
  • a vak Bar­ti­me­u­sok = a „nem ér­de­kel, mások mit mon­da­nak, most van le­he­tő­sé­gem Jézus se­gít­sé­gét kérni” tí­pu­sú ki­re­kesz­tet­tek
  • a kö­ve­zés­re váró pa­ráz­na nők = a bib­li­á­val fej­be­vert, végül va­la­hogy még­is­csak Jézus ke­gyel­mé­nél ki­kö­tött sze­ren­csét­le­nek
  • a meg­bo­csá­tott gu­ta­ütöt­tek = a tény­leg se­gí­tő­kész ba­rá­tok által az igazi Jé­zus­hoz kö­zel­vitt em­be­rek
  • a ha­lász Si­mo­nok = aki­ket annyi­ra meg­ál­dott Jézus, hogy jó­sá­gát kép­te­le­nek el­hor­doz­ni és kijön a szá­ju­kon, „menj el tőlem Uram, én bűnös ember va­gyok”
  • a bűn­bá­nó vám­sze­dők = azok a meg­té­rők, aki­ket már nem ér­de­kel­nek a val­lá­so­sak os­to­ba­sá­gai és az eli­tek ki­re­kesz­tő le­né­zé­sei, hanem tény­leg Jézus bűn­bo­csá­na­ta kell nekik.
  • a ne­gyed­na­pos, szag­gal ren­del­ke­ző ha­lott Lá­zá­rok = azok a bű­nö­sök, akik­ről már le­mond­tak a ke­resz­té­nyek, mert az „ima­harc nem se­gí­tett”, de vá­rat­la­nul egy­szer csak ta­lál­koz­nak Jé­zus­sal
  • a ga­da­rai meg­szál­lot­tak = aki­ken Isten spon­tán ke­gyel­met gya­ko­rol a semmi kö­ze­pén, csak úgy, sze­re­tet­ből (ke­resz­tény be­fo­lyás nél­kül).

Vic­ces, ugyan­ak­kor va­la­hol azért talán el­gon­dol­kod­ta­tó, hogy a mi fan­tasz­ti­kus és hi­het­le­nül ru­gal­mas és tü­rel­mes Jé­zu­sunk ilyen em­be­rek kö­zött képes volt élni. Mind a „val­lá­so­sok­kal”, mind a „gyü­le­ke­zet­tel” volt neki baja, csak a nyil­ván­va­ló­an bű­nö­sök­kel nem. Nincs új a nap alatt, ma is ha­son­ló a hely­zet. A leg­több baja va­ló­szí­nű­leg velem van.

Egy biz­tos: Jézus lehet ideo­ló­gi­ai / teo­ló­gi­ai el­len­fe­lem, lehet eli­tiz­mu­som alap­ja, s végül lehet meg­vál­tóm is. Hoz­zá­ál­lás kér­dé­se csu­pán, hogy vi­szo­nyu­lok hozzá. Szép napot és jó gon­dol­ko­zást ezen.

Jaj, és még va­la­mi... egy ér­de­kes eset... ez így a cikk le­zá­rá­sa­kor ju­tott eszem­be. Mi a vé­le­mé­nye­tek erről?

A ke­gye­lem­re rá­mu­ta­tók, de mel­let­te el­me­nők cso­port­ja:
  • a be­me­rí­tő Já­no­sok = azok az amúgy Isten nagy em­be­rei és meg­fe­le­lő hit­rend­szer­rel ren­del­ke­zők, akik bár ta­lál­koz­nak és rá is mu­tat­nak „Isten Bá­rá­nyá­ra, aki (el­vi­leg) el­ve­szi a világ bűnét”, de vé­gü­lis nem csat­la­koz­nak hozzá, és nem osz­lat­ják fel egy­ér­tel­mű­en szek­tá­ju­kat (ha va­la­ki menni akar Jé­zus­hoz, mehet, de a fe­le­ke­zet­nek ma­rad­nia kell), hanem to­vább pü­fö­lik a He­ró­de­se­ket, egé­szen fő­vesz­té­sig. S ha­lá­luk után is ta­lál­ko­zunk még ta­nít­vá­nya­ik­kal... (kö­szö­net Ku­bi­nyi Ka­resz­nek a fel­ve­té­sért)

Nem baj, ha Jézus időn­ként fel­ka­var, hisz azért teszi, hogy nyu­godt le­gyen az éle­ted.

fa­ce­boo­kos hoz­zá­szó­lás:

1 blog­ge­res hoz­zá­szó­lás:

  1. Va­ló­ban itt az ideje annak,hogy ki­jó­za­nod­junk a val­lás­ból és kö­ves­sük Jé­zust-mi­u­tán meg­hal­tunk az ÉNnek.
    Ismét el­gon­dol­kod­ta­tó,jó cikk.Kö­szö­nöm.

    Vá­laszTör­lés

Hy-phen-a-tion