Menü

TIPP: H.I.T.=Ha­gyat­kozz Is­ten­re Tel­je­sen!

2017. ok­tó­ber 21., szom­bat

Mi lenne ma a 95 té­tel­pont? – a re­for­má­ció 500. évére

Ahogy uta­zok or­szág­szer­te, a re­for­má­ció 500. évé­ről szin­te min­den te­le­pü­lé­sen látom, ahogy meg­em­lé­ke­zé­se­ket tar­ta­nak. Kö­ze­le­dik a nagy nap is, ok­tó­ber 31-e, a Re­for­má­ció napja. Iga­zá­ból nem va­gyok benne egé­szen biz­tos, hogy fel tud­nánk fogni, mi­lyen fel­ka­va­ró érzés is le­he­tett, ami­kor elő­ször ol­vas­ták Lu­ther Már­ton 95 té­tel­pont­ját, és át­él­ték azt a la­vi­nát, amit ő ezzel in­dí­tott. Volt, aki szim­pa­ti­zált vele, má­so­kat pedig tel­je­sen fel­dü­hí­tett. A többi tör­té­ne­lem.

Az a meg­győ­ző­dé­sem, hogy a re­for­má­ci­ót in­kább egy aktív fo­lya­mat­ként, mint el­mé­let­ként, meg­em­lé­ke­zés­ként kel­le­ne fel­fog­nunk. A re­for­má­ci­ót azzal ün­ne­pel­jük, ha vé­gez­zük – noha ez sosem könnyű – s nem azzal, ha csu­pán em­lé­ke­zünk rá.

Fel­vet­he­tek eset­leg egy gon­do­lat­kí­sér­le­tet? Mi ját­szód­na le ma a mai temp­lom­ba járó em­be­rek fe­jé­ben, ha az egyik va­sár­nap a temp­lo­ma, ima­há­za vagy gyü­le­ke­ze­ti épü­le­te aj­ta­ján meg­lát­na egy 95 té­tel­ből álló hir­det­ményt? Ha ma zaj­la­na a re­for­má­ció – ami­nek a lé­nye­ge, hogy sza­kí­tunk az egy­ház em­be­ri ha­gyo­má­nya­i­val vagy téves gya­kor­la­tá­val és ta­ní­tá­sá­val, és vissza­té­rünk a Bib­li­á­hoz – mit vál­ta­na ki be­lő­lünk?

A nem is annyi­ra „játék” és gon­do­lat­kí­sér­let sze­rint ma­nap­ság mi mi­lyen pon­to­kat ten­nénk a 95 té­tel­be? Ha ki kel­le­ne sze­gez­ni a temp­lom/ima­ház/gyü­le­ke­ze­ti épü­let aj­ta­já­ra, mi­lyen pon­tok­ból állna ma a 95 tétel?

En­ged­tes­sék meg nekem, hogy né­hány pél­dá­val el­kezd­jem. Köz­ben vizs­gál­juk meg az ér­zé­se­in­ket, mert egye­sek szá­má­ra va­ló­szí­nű­leg na­gyon fel­ka­va­ró lesz, akár­csak az, ami 500 éve tör­tént. Az eleje talán va­la­hogy így szól­na:

Egy mai 95 té­tel­pont 
le­het­sé­ges eleje (vagy rész­le­te):
  1. „Isten nem lakik em­ber­kéz épí­tet­te temp­lo­mok­ban” (Ap­Csel 17:24). Ne ne­vezz egy épü­le­tet „Isten há­zá­nak”! Isten temp­lo­ma a hívő teste (1Kor 3:16, 2Kor 6:16).
  2. „Ami­kor össze­gyűl­tök, min­den­ki­nek van zsol­tá­ra, ta­ní­tá­sa, ki­je­len­té­se, nyel­ve­ken szó­lá­sa és annak ma­gya­rá­za­ta. Min­den épü­lés­re le­gyen.” (1Kor 14:26) Ne tedd tönk­re a gyü­le­ke­ze­tet és az al­ka­lom fo­lyá­sát né­hány „pro­fesszi­o­ná­lis” klé­rus­sal, akik át­ve­szik a köz­pon­ti sze­re­pet az ek­lé­zsi­á­tól! A vének ere­de­ti­leg ta­pasz­tal­tabb és böl­csebb test­vé­rek vol­tak, akik vi­gyáz­ták a kis há­zi­gyü­le­ke­ze­tek rend­jét és min­den­ki előtt pél­dás éle­tet éltek.
  3. Jézus Urunk nagy misszi­ós ki­kül­de­té­se a „Men­je­tek!” pa­rancs (Mt 28:19). Ne szer­vezz ke­resz­tény al­kal­ma­kat, amire hi­vo­gatsz, hanem menj, ve­szítsd el az éle­ted az evan­gé­li­u­mért és Isten ere­jé­vel hir­desd: „El­kö­ze­lí­tett Isten Or­szá­ga” (Lk 10:9). Fi­gyeld meg az apos­to­lo­kat, ahogy az ál­ta­luk meg­ta­lált „bé­kes­ség fiai” szer­vez­ked­nek, és nem ők (Lk 10:6, Ap­Csel 10:24).
  4. Urunk ki­kül­de­té­si pa­ran­csa ta­nít­vá­nyok ki­kép­zé­sé­ről szólt. „Az Úr út­já­nak kö­ve­tői” szá­má­ra is­me­ret­len volt a „ke­resz­tény va­gyok, de nem va­gyok ta­nít­vány” hoz­zá­ál­lás. „Hét­köz­na­pi ke­resz­té­nyek” he­lyett le­gyünk „nem hét­köz­na­pi ta­nít­vá­nyok”, akik Jézus üze­ne­té­vel „fel­for­gat­ják a vi­lá­got” (Ap­Csel 17:6).
  5. Hagy­juk el a hu­ma­nis­ta evan­gé­li­um hir­de­té­sét és tér­jünk vissza a Jézus-köz­pon­tú­hoz. Is­ten­nek nincs „cso­dá­la­tos terve az éle­ted­re”. Is­ten­nek az a terve, hogy „aki erre a szik­lá­ra esik, össze­zúz­za magát” (Mt 21:44), hogy az „Isten sze­rin­ti meg­szo­mo­ro­dás” után végre Jézus élete foly­ta­tód­has­son a hí­vő­ben a Szent­lé­lek által (2Kor 7:10, Gal 2:20, 2Kor 5:14–15).
  6. „Isten Or­szá­ga nem itt vagy ott van, hanem köz­te­tek és ben­ne­tek” (Lk 17:21). A gyü­le­ke­zet nem épü­let, hanem csa­lád és kö­zös­ség. Ne in­téz­mé­nye­sítsd, és ne építs külön épü­le­tet neki (ne zárd do­boz­ba)! 
  7. Kezd­jük el gya­ko­rol­ni a dia­ló­gu­sos ér­ve­lést (gör.: „dia­le­go­mai”, Ap­Csel 20:7) és a gya­kor­la­ti­as „Kö­vess engem!” ta­ní­tás mód­sze­rét, aho­gyan azt Jézus és az apos­to­lok éle­té­ben is lát­juk. Ez azzal jár, hogy Ge­de­on mód­já­ra szét kell zúzni a pul­pi­tust, mint a po­gány görög szó­no­kok bál­vá­nyát, és az emel­vényt vagy zenei szín­pa­dot, ami meg­kü­lön­böz­tet és el­vá­laszt test­vért test­vér­től. In­tel­lek­tu­á­lis passzi­vi­zá­ció he­lyett ak­ti­vá­ló gya­kor­la­ti­as, be­mu­ta­tó és „együtt végző” ta­ní­tás­ra van szük­ség. (Pl: Ho­gyan evan­ge­li­zál­junk? „Gyer­tek ki velem, meg­mu­ta­tom. … Most ti jöt­tök.”)
Bi­zo­nyá­ra van most né­hány ol­va­só, aki­ben fel­ka­va­rod­tak az ér­zel­mek, talán egye­sek ve­szé­lyes­nek ne­ve­zik, amit csi­ná­lok az egy­ház­ra nézve. De ez nem így van: az egy­há­zért te­szem, annak meg­úju­lá­sá­ért. Talán va­la­ki eret­nek­nek vagy bar­bár­nak nevez, eset­leg rom­bo­ló­nak vagy meg­osz­tó­nak, és belül egy „Re­vo­co!”-t ki­ál­ta­nak felém, hogy mond­jam ki: „Vissza­vo­nom!”, a ki­át­ko­zás előtt. De hadd le­gyen a vá­la­szom két Lu­ther idé­zet: „…sem­mit sem is­mer­ni, csak az Úr sza­vát.” és: „Itt állok, más­ként nem te­he­tek.”

Zá­rás­ként egy kér­dést ten­nék fel: Miyen pon­to­kat le­het­ne még írni egy mai 95 té­tel­hez? (Vá­la­szok ír­ha­tók alul a kom­ment­ben.)

Éld a re­for­má­ci­ót, és bib­li­ai lesz az egy­ház élete.

fa­ce­boo­kos hoz­zá­szó­lás:

3 blog­ge­res hoz­zá­szó­lás:

  1. Úgy látom, és nem va­gyok té­ved­he­tet­len, hogy mivel mi va­gyunk az egy­ház, mi hívők, ezért az egy­ház meg­re­for­má­lá­sa a saját meg­re­for­má­lá­sun­kat je­len­ti. Ha ez meg­va­ló­sul, és a gyö­kér szent lesz, akkor az ágak is azzá vál­nak, és kéz nél­kül le­om­la­nak azok az em­be­ri tá­kol­má­nyok, ame­lye­ket az em­ber­imá­dat és a fal­ka­szel­lem alap­ja­i­ra épí­tet­tek fel az év­szá­za­dok fo­lya­mán. Pl. egy­sze­mé­lyes pász­to­ri rend­szer, köz­ben­já­ró papi rend­szer, stb. A re­for­má­ci­ót tehát sem­mi­kép­pen nem kí­vül­ről kép­ze­lem el, hanem be­lül­ről, az Is­ten­től el­sza­kadt ember Is­ten­re, hitre éb­re­dé­sé­vel, és a Jézus hang­já­nak (és nem em­be­rek­nek) való ma­ra­dék­ta­lan en­ge­del­mes­ke­dés­sel.

    Ha kí­vül­ről vál­toz­tat­juk meg az egy­há­zat, attól az még sem­mit nem fog vál­toz­ni, az em­be­rek ugyan­azok ma­rad­nak, és foly­tat­ják az el­haj­lá­sa­i­kat, csak egy másik módon. Folyt. köv.

    Vá­laszTör­lés
  2. 8. Le­het­ne a fen­ti­ek tük­ré­ben va­la­mi ilyes­mi: Isten képes arra, hogy ve­zes­se az ő ju­ha­it, és az Ő juhai hall­ják az Ő hang­ját, ezért mos­tan­tól fel­ha­gyok azzal, hogy em­be­re­ket maj­mol­jak.
    Mos­tan­tól bát­ran, csak Is­tent kö­ve­tem, és nem haj­lok meg em­be­rek előtt. Fi­gye­lem­be ve­szem a vé­le­mé­nyü­ket, de a végső te­kin­tély szá­mom­ra Isten. Hi­szen nekem hozzá kell hű­sé­ges­hez len­nem, nem pedig a fe­le­ke­ze­tem­hez, vagy a pász­to­rom­hoz. Jézus ezt mond­ta: "engem kö­vess".

    9. Szem­be­szál­lok min­den olyan gon­do­lat­tal, ami el­lent­mond az Igé­nek, és szám­űzöm eze­ket a fe­jem­ből.

    10. Kérem Is­tent, hogy sza­ba­dít­son meg min­den át­ko­zott do­log­tól, ami meg­aka­dá­lyoz abban, hogy tel­jes hit­tel bíz­zak az Ő fi­á­ban.

    11. El­len­ál­lok a Sá­tán­nak, a go­nosz gon­do­la­tok­nak, a rossz­ra való kész­te­tés­nek, nem csak ideig-óráig, hanem egé­szen addig, amíg elfut elő­lem, aho­gyan azt Isten meg­ígér­te.

    12. Sze­re­tem Is­tent, és ezért sze­re­tem az Ő gyer­me­ke­it is. Min­den test­vé­re­met min­den le­het­sé­ges módon, amire csak Isten meg­tanìt és el­ve­zet. Nem al­ku­szom meg, ha rosszat is ten­né­nek velem, én akkor is sze­re­tem őket.

    Vá­laszTör­lés
  3. Ezt a meg­jegy­zést el­tá­vo­lí­tot­ta a szer­ző.

    Vá­laszTör­lés

Hy-phen-a-tion