Menü

TIPP: Ha van­nak öt­le­te­id, vagy sze­ret­nél be­szá­mol­ni Isten dol­ga­i­ról éle­ted­ben, vagy épp imát kér­nél, bát­ran írd meg!

2011. már­ci­us 24., csü­tör­tök

Dol­goz­za­nak-e a nők mun­ka­he­lye­ken?

Egy hete meg­lá­to­gat­tunk egy 4-gye­re­kes lel­ki­pász­tor há­zas­párt, ahol az anyu­ka me­sél­te, ho­gyan ve­zet­te őt Isten azzal kap­cso­lat­ban, hogy dol­goz­zon-e pénz­ke­re­se­tért, vagy pedig a csa­lád­ja felé lássa el szol­gá­la­tát. Azon le­pő­dött meg, hogy mun­ka­he­lyén nem érez­te magát olyan jól, mint be­te­gen ott­hon. Mikor lus­ta­ság­gal vá­dol­ta volna magát, és cso­dál­ko­zott a hely­ze­ten, a gye­re­kek­kel épp egy gye­rek­bib­li­át ol­vas­tak a te­rem­tés­ről, ahol fel­fi­gyelt: Isten a bűn­be­esés­kor a fér­fi­nál át­koz­ta meg a meg­él­he­té­si mun­kát, a nőnél vi­szont a gye­rek­szü­lést. Vagy­is mind­ket­tő­nél az Isten által el­ren­delt alap­ve­tő fel­ada­ta lett ne­he­zebb. A fér­fi­nak kell dol­goz­nia, a nőnek vi­szont gye­re­ket szül­nie.

Ez in­dí­tott el, hogy ki­csit én is gon­dol­koz­zak a témán. Már ott fel­öt­lött ben­nünk, hogy ha tény­leg csak a fér­fi­ak­nak kel­le­ne dol­goz­ni­uk, akkor meg­szün­tet­he­tő lenne a mun­ka­nél­kü­li­ség. Csak hát az em­be­rek min­dig oko­sab­bak Is­ten­nél, és ki­ta­lál­ták, hogy a nők a mun­ká­ban is le­gye­nek egyen­jo­gú­ak a fér­fi­ak­kal... De vajon ez Isten terve a Bib­li­á­ban is? Néz­zük meg az Új- és az Ószö­vet­sé­get e kér­dés­ben!

[Az öreg­asszo­nyok int­sék jó­zan­ság­ra a fi­a­tal­asszo­nyo­kat, hogy le­gye­nek] jó­za­nok, szen­tül tisz­ták, há­zi­a­sak (ott­hon mun­kál­ko­dók), jók, saját fér­jük iránt en­ge­del­me­sek le­gye­nek, ne­hogy az Isten sza­vát ká­rom­lás érje... Ti­tusz 2:5 (Vida Sán­dor for­dí­tá­sa)

A fen­teb­bi mon­dat­ban nem csak az anyu­kák­ról van szó, hanem a fi­a­tal­asszo­nyok­ról is, hogy le­gye­nek "ott­hon mun­kál­ko­dók". Ez a ki­fe­je­zés a görög oi­ko­ur­gosz szó for­dí­tá­sa. (A leg­több bib­lia­for­dí­tás­nál a há­zi­as nem adja vissza az ere­de­ti je­len­tést.) Ez egy össze­tett szó: az oi­kosz je­len­té­se ott­hon, az ur­goszé pedig mun­kál­ko­dó (az ergon szó­ból ered, je­len­té­sei: "munka", "fog­lal­ko­zás", "fel­adat").1

A nő mun­ká­ja, fel­ada­ta tehát az ott­hon­ra való fel­ügye­lés. John Gill kom­men­tár­ja sze­rint a zsi­dók így ta­ní­tot­ták, hogy mit is je­lent a férj "se­gí­tő­tár­sá­nak" lenni: "amíg a férj oda­van mun­ká­ját vé­gez­ni, az asszony fel­ada­ta "ott­hon ülni" és vi­gyáz­ni a férj há­zá­ra."

Ho­gyan éri ká­rom­lás Isten igé­jét, ha nem kö­vet­jük he­lye­sen? Ugye Éva úgy ke­ve­re­dett be­szél­ge­tés­be a kí­gyó­val, hogy Ádám va­la­mi­ért nem szólt bele (pedig bele kel­lett volna). A nők ér­zé­ke­nyeb­bek a kí­sér­té­sek­re hi­szen a go­nosz vele kez­dett el be­szél­get­ni. Éva nem volt Ádám vé­del­mé­ben.

Ha­son­ló­an, Dina is akkor ke­ve­re­dett bajba (meg­erő­sza­kol­ták), ami­kor el­hagy­ta ott­ho­nát egy kis kö­rül­né­zés­re, hogy "meg­lá­to­gas­sa a vidék lá­nya­it" (Te­rem­tés 34:1).

Ma a vá­lá­si ráta (ame­ri­kai adat) kb 50%. Né­hány há­zas­sá­gi ta­nács­adó sze­rint a há­zas­ság­tö­rő kap­cso­la­tok leg­több­je a mun­ka­he­lye­ken ala­kul ki. Hány éle­tet tet­tek tönk­re ilyen mun­ka­he­lyi af­fé­rok? El­gon­dol­koz­ta­tó...

A Pél­da­be­szé­dek 31 szirint a "derék asszony" a férje szá­má­ra ál­dást hoz, nem bajt. Lehet, hogy van vál­lal­ko­zá­sa, de azt nem lát­juk, hogy más férfi alá, mint főnök alá lenne be­oszt­va. A Ti­tusz 2:5 sze­rint az asszo­nyok a saját fér­jük iránt en­ge­del­me­sek le­gye­nek. Az itt sze­rep­lő görög össze­tett hü­pot­asszó szó je­len­té­se: "alá­ren­del­ve" lenni. Még­pe­dig a saját fér­jé­nek. Tehát nem más fér­fi­nak! De mi van akkor, ha egy asszony a mun­ka­he­lyen dol­go­zik, ahol a főnök férfi? Akkor neki van alá­ren­del­ve? A főnök/be­osz­tott kap­cso­lat ilyen eset­ben tehát nem lehet Is­ten­től el­ren­delt alá­ren­delt­ség!

Va­la­ki elő­hoz­hat­ná még Lí­di­át, a gaz­dag tia­ti­rai bí­bor­árus asszonyt. Őróla nem sokat tu­dunk. Amit tu­dunk, hogy bí­bor­ke­res­ke­dő volt, is­ten­fé­lő, volt csa­lád­ja, va­la­mit a há­zá­nál volt egy gyü­le­ke­zet. De két dolog, ami fon­tos: 1) ő maga vál­lal­ko­zó volt (nem volt férfi fő­nö­ke), 2) nem a zsidó szo­ká­sok sze­rint élt, hanem az ak­ko­ri világ sze­rint. De még így sem azt lát­juk, hogy kar­ri­e­ris­ta lett volna, hi­szen ami­kor meg­tért, első dolga az volt, hogy az evan­gé­li­u­mot át­ad­ja csa­lád­já­nak, és el­in­dít­son egy gyü­le­ke­ze­tet há­zá­ban (Ap­csel 16:14-15 és 40).

Mi akkor a nő ere­de­ti fel­ada­ta, ha nem a ke­nyér­ke­re­set? Se­gí­tő­társ­nak lenni a férj szá­má­ra, va­la­mit a gye­rek­szü­lés és azok fel­ne­ve­lé­se! (1Tim 2:15) Nem hin­ném, hogy ez nem szép el­hí­vás, sőt! A "főz-mos-ta­ka­rít" rutin és a gye­rek­re való oda­fi­gye­lés ön­ma­gá­ban is ki­te­szi a nő min­den­nap­ja­it, és ez nem ala­csony­ren­dű­sé­get takar! A Szent­lé­lek is egy mel­lénk kül­dött se­gí­tő, még­sem te­kin­ti magát ala­csony­ren­dű­nek azzal, hogy hal­kan és sze­lí­den Jé­zus­ra irá­nyít­ja fi­gyel­mün­ket. Mi­cso­da di­cső­sé­ges munka ez! Ha­son­ló­an a hoz­zá­il­lő se­gí­tő­tár­sé.

Végül is mi a meg­ol­dás? Hi­szen bele va­gyunk ra­gad­va már a XXI. sz. ma­gyar tár­sa­dal­má­ba. Nos, akit az Úr spe­ci­á­li­san mun­ka­hely­re hí­vott el, az ter­mé­sze­te­sen ma­rad­jon ott. "Ha vi­szont sza­bad­dá le­hetsz, in­kább élj azzal!" (1Ko­rin­thus 7:21). Ne fe­lejt­sük el az in­dí­té­ka­in­kat meg­vizs­gál­ni, mi ve­zé­rel min­ket, hogy nő­ként dol­goz­zunk? Ha az ag­gó­dás, akkor lehet, hogy baj van. De van meg­ol­dás: "Ke­res­sé­tek elő­ször Isten or­szá­gát és igaz­sá­gát, és mind­ezek (ruha, étel) meg­adat­nak nek­tek" (Máté 6:33). Nyíl­ván, mivel az ide­á­lis eset­ben a férfi hozza a ke­nye­ret, az asszony eteti a gye­re­ket.

Mint már em­lí­tet­tem, a fog­lal­koz­ta­tá­si túl­te­lí­tett­ség is csök­kent­he­tő lenne, ha a házas asszo­nyok va­la­hány szá­za­lé­ka ott­hon ma­rad­hat­na. (Ezt hí­vő­ként el lehet kez­de­ni, pl. imád­ság­gal, hogy Isten ren­dez­ze úgy, hogy a fér­fit meg­áld­ja tisz­tes mun­ka­vég­zés­sel és elő­lép­te­tés­sel mun­ka­he­lyén, a nő pedig el­jö­hes­sen a gye­re­kek­hez.)

Utó­pi­a­ként még el lehet mon­da­ni, hogy ha a nőnek nem kéne dol­goz­ni menni, nem lenne szük­ség böl­cső­dé­re, óvo­dá­ra (ezek ti­pi­kus "női mun­ka­he­lyek", a Bib­li­á­ban ilyet nem is lá­tunk [ezzel nem el­ítél­ni aka­rom őket]). Tehát más gye­re­kei he­lyett a sa­ját­já­val tö­rőd­ne, azo­kat rá­adá­sul sze­ret­né is (lásd Sa­la­mon íté­le­tét, ami­kor az ide­gen gye­re­két akár ketté is vág­hat­ták volna)! A tit­kár­nős­kö­dést ide­á­lis eset­ben a férj saját fe­le­sé­gé­nek kel­le­ne meg­ol­da­nia (mint derék asszony és se­gí­tő­társ). Nyíl­ván van­nak még más "női" mun­ka­he­lyek is. Min­den­eset­re az egye­dül­ál­ló lá­nyok az ön­fenn­tar­tás ag­gá­lyai által ve­zé­relt ta­nu­lás­ba me­ne­kü­lés he­lyett in­kább a há­zas­élet­re ké­szül­het­né­nek. És nem utol­só­sor­ban, mint misszi­o­ná­ri­us mon­dom (nem biz­tos, hogy jól látom), de talán egy picit könnyebb lenne szá­muk­ra hit­ből élő őrül­tek­hez csat­la­koz­ni­uk az evi­lág gond­já­ba-ba­já­ba való be­le­süp­pe­dés he­lyett.

Per­sze a tár­sa­dal­mat nem lehet meg­vál­toz­tat­ni. De ezek olyan alap­el­vek, ami­ket talán meg lehet szív­lel­ni és amik alap­ján ér­de­mes el­kép­zel­ni (és imád­ság­gal kérni Is­tent, hogy ala­kít­sa) éle­tün­ket. Mivel én is csak gon­dol­ko­zom eze­ken a dol­go­kon, elő­for­dul­hat, hogy va­la­mit nem jól látok, min­den­eset­re ér­de­mes ezt a dol­got to­vább­gon­dol­ni. Ki-ki dönt­se el, mi a he­lyes szá­má­ra. De ha meg­érin­tett a cikk, vidd Isten elé éle­te­det.


Ha Isten sze­rin­ti sze­re­pe­det éled, elő­for­dul­hat, hogy nyu­god­tabb lesz az éle­ted.

1 For­rás: http://​www.​rap​ture​read​y.​com/​faq/​faq259.​html

fa­ce­boo­kos hoz­zá­szó­lás:

7 blog­ge­res hoz­zá­szó­lás:

  1. Szia Atti!
    Azért van­nak dol­gos nők a Bib­li­á­ban és nem fel­tét­le­nül csak ház­tá­ji mun­ká­ról van szó... és saj­nos hiába szül gye­re­ke­ket, ha nem tudja el­tar­ta­ni, itt már a nőnek is dol­goz­nia kell saj­nos... ettől még lehet jó anya! A dol­gok nem itt csúsz­nak el... És az egye­dül­ál­ló lá­nyok töm­ke­le­ge csak vá­ra­ko­zik és, hogy ne unja magát ha­lál­ra, oko­so­dik köz­ben... Sze­re­tet­tel írtam!

    Vá­laszTör­lés
  2. Be­zony rend­be kéne rakni a FÉRFI sze­re­pet is. Amy, vedd észre, NEM A NŐNEK KELL el­tar­ta­nia a gye­re­ke­ket, hanem az APÁK­NAK! De ne fe­lejt­sük el, hogy a fel­vi­lá­go­so­dás utáni for­ra­dal­mak vol­ta­képp lá­za­dá­sok, és a lá­za­dá­sok pedig a Bib­lia sze­rint egyen­lők a va­rázs­lás bű­né­vel.

    Ami pedig a ke­resz­tény­sé­get il­le­ti, az HIT-tel mű­kö­dik. Még­pe­dig a Bib­lia Is­te­né­be ve­tett hit­tel. Mi Áb­ra­hám hitét kö­vet­jük, aki hitte, hogy Isten 1) fel­tá­maszt­ja a ha­lot­ta­kat, 2) létre hívja a nem lé­te­ző­ket.

    Mit aka­rok mon­da­ni? Azt, hogy NEM KELL BE­LE­TÖ­RŐD­NÜNK a lát­ha­tó dol­gok­ba. Van egy min­den­ha­tó Is­te­nünk. Jézus épp azt ne­vez­te ke­mény­szí­vű­ség­nek ta­nít­vá­nya­i­nál, hogy A KE­NYÉR­RE GON­DOL­TAK, mikor ő épp az­előtt lá­tott el 4 majd 5 ezer csa­lá­dot!!! Az élet több mint az ele­del, a ru­há­zat és a szám­lák. Te­gyünk ta­nít­vá­nyok­ká min­den népet, hogy meg­tart­sák mind­azt, amit Jézus a 12-nek pa­ran­csolt. S ebben benne volt ez is: "Ne ag­gód­ja­tok a hol­na­pért", hanem: "Ke­res­sük elő­ször Isten Or­szá­gát." Ámen?

    Áldás,
    At­ti­la

    Vá­laszTör­lés
  3. De mint mond­tam, a cikk el­gon­dol­koz­ni való. Sen­kit se bán­ta­ni aka­rok. Ki-ki éljen az ő hite sze­rint.

    Vá­laszTör­lés
  4. Én azért kí­ván­csi len­nék egy olyan tár­sa­da­lom­ra, ahol csak a fér­fi­ak ke­res­nek pénzt, a nők pedig a ház­tar­tást ve­ze­tik. Meg mon­dom őszin­tén, kez­dem meg­ér­te­ni, hogy az Úr engem is erre ké­szít, hogy le­gyek az, aki­nek ren­delt.

    Vá­laszTör­lés
  5. Én már el­fo­gad­tam az Úrtól azt is, ha nem akar­ja, hogy dol­goz­zak! Óri­á­si bé­kes­ség van a szí­vem­ben. Sok­kal na­gyobb, mint ami­kor agyba-főbe mun­kát ke­res­tem. Most fel­ad­tam a ke­re­sést, és rá­bíz­tam Isten ter­vé­re!

    Vá­laszTör­lés
  6. A nő és a férfi ugyan­azon em­be­ri faj két­fé­le nemű egye­de, me­lyek úgy al­kot­nak egé­szet, mint a ne­ga­tív és po­zi­tív pólus.
    S ahogy a ne­ga­tív és po­zi­tív pólus kö­zött sin­csen alá-és fö­lé­ren­delt­sé­gi vi­szony, úgy nem lehet a nemek kö­zött sem !!!
    Az a tár­sa­dal­mi kre­á­ció, amely a val­lás­sal meg­tá­mo­gat­va a fér­fit a nő FÖLÉ ren­del­te, hazug, sunyi, fél­ol­da­las, a fér­fi­ak ér­de­ke­it pro­pa­gá­ló, ál­ta­luk ki­ta­lált és nyo­ma­tott GAZ­DA­SÁ­GI ÉRDEK.
    Így lett a mai világ is olyan, ami­lyen ! Ami­ben a nők­nek nincs ér­dem­le­ges be­le­szó­lá­suk sor­suk­ba (itt Mo-on pl. a tel­jes elit fér­fi­ne­mű), és vi­lág­vi­szony­lat­ban pedig immár 200 mil­lió nő hi­ány­zik, mert Ázsi­á­ban a ha­son­ló­an fér­fi­ak­nak ked­ve­ző, igaz­ta­lan örö­kö­sö­dé­si szo­kás­jog miatt a tu­do­mány mai fokán ké­pe­sek a nő­ne­mű mag­za­to­kat ki­sze­lek­tál­ni.Így le­het­sé­ges, hogy a vi­lág­szer­te tob­zó­dó por­nog­rá­fia és pros­ti­tú­ció (ha­lá­los!) ál­do­za­tai éven­te mil­li­ó­nyi­an sze­gény­sor­sú fi­a­tal nők - míg a ha­szon­él­ve­zői kö­zépk­ko­rú pén­zes fér­fi­ak, akik­nek ez nem lét­szük­ség­let, csak egy "extra".
    Amibe a másik fél nem mel­les­leg be­le­hal...
    Kö­rül­be­lül az ilyen igaz­ta­lan­sá­go­kat meg sem kér­dő­je­le­ző "ha­gyo­má­nyok" men­tén gon­dol­ko­dó­nak érzem a cikk szer­ző­jét is.
    A mun­ka­he­lyi sze­rel­mi vi­szo­nyok fő moz­ga­tó­ru­gói a házas fér­fi­ak - elég fur­csa, hogy az ő ger­je­del­mük­nek a cikk­író sze­rint a nők falak közé szám­űzé­se lenne a módja (ld, isz­lám) nem pedig a ha­tal­muk és az azzal való vissza­élés meg­fé­ke­zé­se, egyen­súly­ra tö­rek­vés. Sze­rin­tem pl. nem sza­bad­na fő­nö­ki jo­gok­kal fel­ru­ház­ni olyan fér­fi­a­kat, akik szak­ma­i­lag al­kal­mat­la­nok, mert vissza­él­nek ve­ze­tő po­zí­ci­ó­juk­kal. Pl. több nőt a ve­ze­tés­be !!!
    Foly­tat­hat­nám a kri­ti­kát, mert ennek az írás­nak egy sza­vá­val sem tudok egyet­ér­te­ni, sőt ki­fe­je­zet­ten ká­ros­nak és hát­rál­ta­tó­nak ta­lá­lom.

    Vá­laszTör­lés
  7. A nemek közti egyen­ran­gú­a­ág fő pro­pa­gá­ló­ja és meg­va­ló­sí­tó­ja Svéd­or­szág.
    A "ha­gyo­má­nyos" női sze­re­pek fő pro­pa­gá­ló­ja és meg­va­ló­sí­tó­ja Szaúd-Ará­bia.
    Kér­dez­zünk hát meg min­den ma­gyar em­bert, hogy ha vá­lasz­ta­nia kéne, me­lyik­ben foly­tat­ja az éle­tét - és lát­ha­tó volna, hogy Svéd­or­szág a maga egyen­lő­ség-esz­mé­nyé­vel mennyi­vel vá­gyot­tabb hely.
    Grá­tisz­ként Svéd­or­szág­ban a fér­fi­ak is jóval bol­do­gab­bak, mint Szaúd-Ará­bi­á­ban, azaz a pó­lu­sok egyen­ran­gú­sí­tá­sa mind­két fél­nek (a lát­szó­lag ked­vez­mé­nye­zett­nek is) elő­nyé­re szol­gál.

    Vá­laszTör­lés

Hy-phen-a-tion