Menü

TIPP: Jobb­ol­dalt most már Mes­sen­ge­ren is üzen­hetsz!

2011. május 1., va­sár­nap

Mese a ti­zed­ről - 3. Jákób

Foly­tas­suk so­ro­za­tun­kat arról a me­sé­ről, ami meg­ti­ze­de­li a hí­vő­ket. Mai pél­dánk a ked­ven­cem, Jákób lesz. Bib­lia­su­li­ban róla írtam esszét, mi­u­tán úgy érez­tem, ővele, az ő trük­kö­zős hí­vő­sé­gé­vel tudok leg­in­kább azo­no­sul­ni. Hi­szen anno én is nagy akar­tam lenni, jól be­bi­zo­nyí­ta­ni a testi Ézsa­uk­nak, hogy enyém az áldás! Szó­val, mi­u­tán 5x el­ol­vas­tam Mózes első köny­vét. és az Úr össze­rak­ta a ki­ra­kóst, meg­ér­tet­tem egy fon­tos alap­igaz­sá­got: Isten akkor áld meg iga­zán, ami­kor saját erőnk vé­gé­re ér­kez­tünk. Ezen a já­kó­bi tusán min­den­ki­nek át kell men­nie, ha Jézus ta­nít­vá­nya sze­ret­ne lenni.

Nekem is át kel­lett. Úgy volt, hogy 2006 nya­rán én jól vissza me­gyek dol­goz­ni a Bib­lia­su­li szü­ne­té­ben. Is­ten­nek más terve volt. Öt füg­get­len em­be­ren ke­resz­tül szólt, hogy nyári szol­gá­lat lesz. Annyi vasam volt, hogy épp egy vo­nat­jegy­re tel­lett, amíg ha­za­me­gyek egy kis időre a su­li­ból, több pén­zem nem volt. Vissza­út­ra sem. Dol­goz­ni akar­tam, mint min­den nor­má­lis ember. Ó, az a jó kis in­for­ma­ti­ka, a maga sok pén­zé­vel. Hagy­juk ezt az os­to­ba Is­ten­nek szol­gá­lást...

És ami­kor azon kat­tog­tam, mi lesz velem, jött az Ige: "Nyu­godt lesz az éle­ted..." -- de ezt már is­me­ri­tek. :) Más­nap jött a tesó, hogy Isten a szí­vé­re tette, hogy adja nekem --ahogy ő fo­gal­ma­zott-- a ti­ze­dét. :) Per­sze itt megint csak nem ti­zed­ről be­szé­lünk, hanem Szent­szel­lem által in­dí­tott ada­ko­zás­ról! Tehát itt egy fo­ga­lom­za­var van. (Hála Is­ten­nek, Ő nem akad ki a fo­ga­lom­za­va­ron, mint én.) Min­den­eset­re ebből az ön­kén­tes, Szent­szel­lem által in­dí­tott ada­ko­zás­ból lett pén­zem vissza­vo­na­toz­ni a Bib­lia­is­ko­lá­ba. És amíg egész nyá­ron azon kat­tog­tam, miből lesz pén­zem a sze­mesz­ter­re, Isten egy ott szol­gá­ló etióp boksz­edzőn ke­resz­tül üzent egy igét: "Hű az, aki ti­te­ket el­hí­vott, és Ő meg is cse­lek­szi azt." 1 (Megj.: etióp boksz­edzők­kel ne akarj jó­po­fiz­ni etióp vic­cet me­sél­ve!!!) Szó­val, Isten meg is cse­lek­szi! Miről van szó? Rólam? Az én el­hí­vá­som­ról? Az én ti­ze­dem­ről? Az én ál­dá­som­ról? Esz­te­len­ség! Isten hű­sé­gé­ről, Isten el­hí­vá­sá­ról, és Isten cse­lek­vé­sé­ről, hogy el­hí­vá­sa meg­lesz az ál­ta­la el­hí­vott ember éle­té­ben.

Tér­jünk meg az ön­ma­gunk­ra néző, Isten pró­fé­ci­á­it ön­erő­ből meg­va­ló­sí­ta­ni akaró ke­resz­tény­ség­ből. A ke­resz­tény­ség Is­ten­ről szól, és hogy ne­künk semmi esé­lyünk.

Jákób tör­té­ne­tét -- mivel én magam is egy­faj­ta Jákób va­gyok és mint egy­ko­ri ál­dá­sok után sza­la­dó bull­dó­zer, tudom, miről van szó --, bár­mi­kor el tudom me­sél­ni. Most tehát Jákób ti­ze­dé­ről lesz szó (1Mó­zes 28). Ami­kor Bé­tel­nél el­kez­dett al­ku­doz­ni Is­ten­nel, hogy ti­ze­det ad neki, né­hány do­log­ra fi­gyel­jünk oda!!! Já­kób­nak van egy élet­tör­té­ne­te, ami­ből nem sza­bad ki­ra­gad­ni Jákób ti­ze­dét. Rö­vi­den:

1. Já­kó­bot Isten hívta el, hogy na­gyobb lesz a báty­já­nál. Ha tet­szik, ha nem.
2. Jákób neve csa­lót je­lent. Má­so­kat ki­hasz­ná­lót.
3. Jákób min­den­kit át­vert Isten ne­vé­ben és meg­rö­vi­dí­tett, amíg saját erő­ből pró­bál­ta Isten el­hí­vá­sát el­ér­ni. Ezt tudom, mert én is vol­tam ön­je­lölt ka­riz­ma­ti­kus pró­fé­ta-ta­ní­tó-apos­tol-isten. Szo­mo­rú volt lát­nom, hogy meg­annyi em­be­ren át­gá­zol­tam.
4. Ennek kö­vet­kez­mé­nye a pusz­ta lett. Jajj, és itt jön a val­lá­sos­ko­dó Jákób egy kulcs­mon­da­ta:

És ilyen fo­ga­dal­mat tett Jákób: Ha velem lesz Isten, és meg­őriz ezen az úton, ame­lyen most járok, ha ad nekem éte­lül ke­nye­ret és öl­tö­ze­tül ruhát, és bé­kes­ség­ben térek vissza apám há­zá­ba, akkor az ÚR lesz az én Is­te­nem. Ez a kő pedig, ame­lyet szent osz­lop­ként ál­lí­tot­tam föl, Isten háza lesz, és bár­mit adsz nekem, a ti­ze­dét neked adom. 2

Ve­gyük észre: Jákób még nincs meg­tér­ve! Egész eddig és még ez­után is so­ká­ig csak az "én atyám Is­te­né­nek" ne­ve­zi az Urat. De Já­kób­ból Iz­ra­el­lé kell válni, csa­ló­ból azzá, aki­ért már Isten har­col. Jákób Is­tent csak jóval élet­pá­lyá­já­nak "de­rék­ba­tö­ré­se" után fogja elő­ször a maga Is­te­né­nek ne­vez­ni.Itt még temp­lom­ba járó val­lá­sos Jákób. "A szü­le­im is jár­nak temp­lom­ba, én is. Nagy­pa­pám­nak van Is­te­ne, sokat me­sélt róla. Apám­nak is van. De nekem még nincs, én még csak ke­res­gé­lem Őt. Ha majd egy­szer ta­lál­ko­zom vele, akkor jó val­lá­so­san meg­há­lá­lom és te­szek a per­sely­be." De kö­nyör­göm: nem Isten pa­ran­csol­ta Já­kób­nak, hogy adjon ti­ze­det. Még nem is is­mer­te Is­tent Jákób! Össze­vissza trük­kö­zik, biz­ni­szel, sef­tel. Eddig apját és te­só­ját verte át. Most já­kó­bo­san meg­pró­bál Is­ten­nel is sef­tel­ni: ha Te adsz va­la­mit, akkor cse­ré­be én is adok va­la­mit. Bó­tol­junk Is­ten­nel!  Nem em­lé­kez­tek Simon Má­gus­ra? Vesszen a pén­zed! Nos, a bó­to­lás Is­ten­nek sosem tet­szett!!!
5. Isten tehát el­kezd­te Já­kó­bot be­rak­ni a da­rá­ló­gép­be Lá­bán­nál. Jött a vég­el­gyen­gí­té­si fo­lya­mat: egy sze­mét főnök, egy po­li­gá­mia, mely­ben a bó­to­lót kezd­ték adni-venni a fe­le­sé­gek. Mi­lyen meg­alá­zó: "eddig én adtam-vet­tem az ál­dást, most a fe­le­sé­ge­im adnak-vesz­nek engem. Bocs, Uram, gáz amit tet­tem Veled."
6. Isten szólt: eredj haza! Jákób el­in­dult. Rá­jött a pá­nik­ro­ham: "Úr Isten, el­szúr­tam, min­dent el­szúr­tam! A tesóm meg fog ölni, mert sze­mét vol­tam vele! Már látom, mi­lyen sze­mét volt velem Lábán és leg­szí­ve­seb­ben én is meg­öl­ném. Tel­je­sen jogos, ha most Ézsau akar meg­öl­ni..." El­kezd egy utol­sót bol­tol­ni fé­le­lem­ből: "Egy csa­pat ál­dást kül­dök előre, két csa­pat ál­dást is kül­dök neki, hátha meg tudom vá­sá­rol­ni a bűn­bo­csá­na­tot Ézsau­tól, mire odé­rek..." Na, Is­ten­nek itt telt be a pohár! A bűn­bo­csá­nat meg­vá­sár­lá­sá­nál!
7. Fogta és éj­sza­ka vég­leg úgy le­gyen­gí­tet­te Já­kó­bot, hogy semmi esé­lye nem ma­radt a me­ne­kü­lés­re. Ó, bár­csak meg­ér­te­nénk, hogy semmi esé­lyünk a me­ne­kü­lés­re... Hogy az ég­vi­lá­gon sem­mit nem tu­dunk adni Is­ten­nek...
8. Végre ki­mond­ta Jákób, amit ki kell mon­da­nunk Is­ten­nek: "Uram, semmi esé­lyem, csak úgy áldj meg!" Nincs biz­nisz! Én sem­mit nem tudok adni neked. Se ti­ze­det, se ügyes­sé­get, se sem­mit!
9. És Isten meg­ál­dot­ta őt el­rej­tett­ség­gel! És ebben az el­rej­tett­ség­ben már elég furán jött ki az ed­di­gi trük­kö­zé­se Já­kób­nak. Ta­lál­ko­zott a test­vé­ré­vel, aki ál­lí­tó­lag meg akar­ta ölni. "Mi ez a sok tábor? ... Van nekem bőven, öcsém, le­gyen a tied, ami a tied!" Jákób azért félt Ézsau­tól, mert ál­lí­tó­lag el­lop­ta az ál­dást tőle. De Isten ál­dá­sát nem lehet el­lop­ni. Ézsau is ál­dott ember volt. Isten a kö­vet­ke­zőt tette: Já­kó­bót a vég­el­gyen­gü­lés­be víve bűn­bá­nat­ra vitte, mi­köz­ben a prob­lé­mát a hát­tér­ben meg­ol­dot­ta. Ézsau nem azért nem ölte meg Já­kó­bot, mert Jákób el­ren­dez­te vele a csa­lá­sát, hanem azért, mert Isten Já­kób­tól füg­get­le­nül a hát­tér­ben el­ren­dez­te a csa­lá­sát. Hát nem ezt tette ve­lünk Jézus 2000 éve?
10. Sehol sem ol­vas­suk, hogy Jákób ez­után ti­ze­det fi­ze­tett. Azt vi­szont igen, hogy még min­dig vol­tak bál­vány­is­te­nei, ami­től meg kel­lett sza­ba­dul­ni.

Al­kal­ma­zás
Tér­jünk meg a ti­zed­fi­ze­tés bál­vá­nyá­tól a bű­ne­in­ket, fé­lel­me­in­ket és át­ka­in­kat egy­szer s min­den­kor­ra a ke­reszt­re vivő Jé­zus­hoz, aki, mi­u­tán fel­tá­madt, egy jobb szö­vet­ség köz­ben­já­ró­ja lett, hogy bi­za­lom­mal já­rul­has­sunk a ke­gye­lem ki­rá­lyi szé­ké­hez, hogy ir­gal­mat és ke­gyel­met ta­lál­junk, ami­kor se­gít­ség­re van szük­sé­günk. 4 Nem a ti­zed­ko­sár­hoz, hanem a min­den ke­gye­lem Is­te­né­hez! Hogy ir­gal­mat ta­lál­junk, ami­kor se­gít­ség­re van szük­sé­günk. Nem adni kell az ál­dá­sért, hanem esze­ve­szet­ten ki­ál­ta­ni: "Uram, semmi esé­lyem Nél­kü­led. Ha nem se­gí­tesz, nem tudom, mi lesz velem. Kér­lek, áldj meg Ön­ma­ga­dért és Jézus vé­ré­ért, mert Te ke­gyel­mes Isten vagy. Ámen!"


És zá­rás­képp: mi lett velem nyár után? Nem hogy to­vább me­het­tem a Bib­lia­su­li­ban, de még egy két­száz­ez­res finn­or­szá­gi misszi­ós útra is el­kül­dött az Úr a kö­vet­ke­ző sze­mesz­ter­ben. Egy vasat nem fi­zet­tem, egy fil­lér ti­ze­det. De mégis, az Úr meg­ál­dott, mert Ő szu­ve­rén Isten és azt tesz, amit akar! De előbb el­vég­zi a vég­el­gyen­gí­tést, hogy ne ma­gad­ban bízz, hanem Is­ten­ben, aki fel­tá­maszt­ja a ha­lot­ta­kat! 5

Térj meg az Is­ten­nel való üz­le­te­lés­ből a ke­gye­lem­hez és nyu­godt lesz az éle­ted.

1 1T­hessza­lo­ni­ka 5:24
2 1Mó­zes 28:20-22
3 1Mó­zes 33:20
4 Zsi­dók­hoz 4:16
5 2Ko­rin­thus 1:9

fa­ce­boo­kos hoz­zá­szó­lás:

6 blog­ge­res hoz­zá­szó­lás:

  1. Attee!

    Sok el­gon­dol­kod­ta­tó dolog van abban, amit írsz...

    Le­írod, hogy bó­tol­tál Is­ten­nel. S hogy ki­jöt­tél ebből, ha úgy tet­szik meg­tér­tél ebből. Nyíl­ván ez Is­ten­nek tet­sző dolog, s ezért bírod az Ő ál­dá­sát.

    Kér­de­zem vi­szont: miért el­íté­len­dő dolog az, hogy ha va­la­ki/va­la­kik ön­ként, min­den hátsó szán­dék nél­kül vissza­ad­ják Is­ten­nek azt, pon­to­sab­ban annak egy ré­szét, amit Tőle kap­tak?

    A te Is­te­ned arról nem be­szélt neked, hogy ne mondj íté­le­tet em­be­rek fö­lött? Nekem még azt is hoz­zá­tet­te, hogy hagy­jam az íté­le­tet az iga­zán íté­lő­re.

    Ja, mióta ezt te­szem, azóta nyu­godt az éle­tem.

    Vá­laszTör­lés
  2. Szia Ist­ván.

    Isten ál­dá­sa­it azért bírom, mert hi­szek Jé­zus­ban, nem azért, mert va­la­mi­ből ki­jöt­tem. :)

    A hátsó szán­dék nél­kü­li ön­kén­tes ada­ko­zás­sal semmi bajom, hanem a ma­ni­pu­lált és kény­sze­rí­tett ti­ze­de­lés­sel van bajom. Mon­dom, a külső ha­son­ló, de belül a szí­vek más miatt ada­koz­nak és Isten nem az ada­ko­zást nézi, hanem a szí­vet. :)

    Mon­dok egy pél­dát: Tel­je­sen más, ha egy sze­ret­te­det ön­ként hívod fel te­le­fo­non, vagy azért, mert vagy ő, vagy va­la­ki a fü­le­det rágja. Mind­két eset­ben föl­hí­vod, csak hát, belül mi ját­szó­dik le. Az első a ke­gye­lem, a má­so­dik a tör­vény. Az első a sze­re­tet, a má­so­dik a kény­szer.

    Amúgy tudd, hogy vol­ta­képp most te is el­ítél­tél engem abban, hogy én ál­lí­tó­lag el­ítél­tem va­la­kit, tehát kvit­tek va­gyunk. Ver­sen­ge­ni meg nem fogok sen­ki­vel, hogy de igen, de nem. :)

    Ja, és nem azért kö­ve­tem a Bib­li­át, hogy meg­fe­lel­jek Is­ten­nek, hanem mert sze­re­tem Őt és azo­kat, aki­ket fél­re­ve­zet­tek.

    Üdv:
    At­ti­la

    Vá­laszTör­lés
  3. Ked­ves ATTee!

    Kvit­tek va­gyunk???

    Én nem sze­ret­nék veled ver­sen­ge­ni. Főleg olyan do­log­ban nem ami­nek a meg­íté­lé­se, íté­le­te nem a te, hanem az Isten dolga. Az én sze­mem­ben ez utá­la­tos dolog. En­gedd meg Is­ten­nek, hogy Ő ter­hel­jen va­la­ki­nek a szí­vé­re va­la­mit, ha azt akar­ja, s ne te tedd ezt meg Isten he­lyett. Ha te ma­ga­dat Isten he­lyé­be he­lye­zed...

    Ugye ne foly­tas­sam?

    Vá­laszTör­lés
  4. Kató Ist­ván kér­dé­sé­re re­a­gál­va: "..ha va­la­ki/va­la­kik ön­ként, min­den hátsó szán­dék nél­kül vissza­ad­ják Is­ten­nek azt, pon­to­sab­ban annak egy ré­szét, amit Tőle kap­tak" .. miért lenne prob­lé­ma?!

    sze­rin­tem sem lehet prob­lé­ma, ha va­la­ki el­tö­kél­te, hogy jö­ve­del­né­ből ki­emel egy össze­get, pél­dá­ul leg­a­labb egy tí­zed­részt, és azt a Gyü­le­ke­zet szük­ság­le­té­re, ki­adá­sa­i­ra adja... ide bele tar­toz­hat a tel­jes idejű elöl­já­rok fi­ze­té­se is. DE...

    ...sok gyü­le­ke­zet­ben, nem kö­te­le­ző modon, de adnak és GYŰJ­TE­NEK/szed­nek be tí­ze­det, és az elöl­já­rok ki­mon­dot­tan a maguk jö­ve­del­mé­nek te­kin­tik a "Tízed" szö­veg­gel el­lá­tott bo­rí­té­ko­kat! de az Új­szö­vet­ség­ben kinek adott az Úr jogot hogy el­fo­gad­ja a "Tí­ze­det"?

    aki akar adjon tí­ze­det, de KI AZ aki jogot tart­hat a tí­zed­re?? sze­rin­tem nincs foly­to­nos­ság az iz­ra­e­li Le­vi­ták és a mai elöl­já­ró­ink, prezs­bi­te­re­ink és püs­pö­ke­ink kö­zött, se testi, se szel­le­mi szin­ten. ÉS sok elöl­já­ró ma nem mind tel­jes idejű szol­gá­lok (mint a le­vi­ták), hogy tart­sa­nak igént a Tí­zed­re, sőt, ha még tel­jes idejű szol­gá­ló, akad so­kak­nak még más jö­ve­de­lem for­rá­suk, ál­lá­suk, vál­lal­ko­zé­suk!! - a le­vi­tá egyet­len jö­ve­del­me úgy ér­tet­tem, hogy csak a tízed volt!

    min­den gyü­le­ke­zet­nek kö­te­les­sé­ge a TEL­JES idejű szol­gá­ló­it el­tar­ta­ni a be­fo­lyó ado­má­nyok­ból!

    Vá­laszTör­lés
  5. Én magam is tel­jes mér­ték­ben egyet­ér­tek a fent le­ír­tak­kal.
    A mai ke­resz­tyén gyü­le­ke­ze­tek­ben a tized nem bó­to­lás Is­ten­nel. Egész egy­sze­rű­en hála Isten felé, s az tudja adni tisz­ta, (hálás) szív­vel, aki ka­pott va­la­mit Is­ten­től. Aki nem ka­pott sem­mit, vagy azt nem veszi észre, annak a ti­zed­adás tör­vény lesz. De kö­nyör­göm az ilyen em­ber­nek egy­be­füg­gő tör­vény­tel­je­sí­tés lesz min­den cse­le­ke­de­te.

    Ami pedig az új­szö­vet­sé­gi tized-kér­dést il­le­ti. Én is úgy gon­do­lom, hogy az ÚSZ-ben nincs tized, min­de­nün­ket az Úrnak adjuk (ha adjuk). Arról ol­va­sunk az Ap­Csel-ben, hogy nem volt a gyü­le­ke­zet­ben szű­köl­kö­dő, mert a gyü­le­ke­zet el­tar­tot­ta. Miből? A ti­zed­ből? Nem, hanem az ada­ko­zás­ból. Volt, ami­kor tel­jes va­gyo­nuk árát oda­tet­ték az apos­to­lok lá­bá­hoz, s volt, ami­kor ez rész­le­ges ada­ko­zás volt. Pál arra int, hogy az ada­ko­zást jó­kedv­vel te­gyük, s ne kény­sze­rű­ség­ből.

    S fel­me­rült itt még egy kér­dés: a kö­te­les­ség kér­dé­se. Volt az is­me­ret­sé­gi kö­röm­ben egy öreg di­a­kó­nus, már az Úrnál van. Ő mond­ta, hogy ha egy hívő ima­ház­ba jár, él­ve­zi, hogy be van fűtve, van szap­pan, kéz­tör­lő a mos­dó­ban..., akkor leg­alább a szenny­víz­szip­pan­tás ráeső ré­szét le­gyen szí­ves be­fi­zet­ni. Igen, kö­te­les­sé­ge. Nem tör­vény­ből, hanem tar­to­zás­ból. Ha ő nem fi­ze­ti be, akkor azt más­nak kell be­fi­zet­ni. S in­nen­től ez már tar­to­zás.

    Ami pedig a szol­gá­lat­te­vők kér­dé­sét il­le­ti - a tej­les­ide­jű­ek­re gon­do­lok ter­mé­sze­te­sen -, itt nem látok kü­lönb­sé­get a lé­vi­ta-kor és a krisz­tus-kor kö­zött. Szo­mo­rú dolog, ha egy szol­gá­lat­te­vő­nek azért kell pol­gá­ri ál­lás­ba menni, hogy a csa­lád­ját el tudja tar­ta­ni, hol­ott szol­gál(hatna) egy gyü­le­ke­zet­ben. Kinek a fel­ada­ta el­tar­ta­ni őt? Nem a gyü­le­ke­zet­nek?

    Összeg­zés­kép­pen:
    1./ Mi ebben a bó­to­lás?
    2./ Mi ebben a bál­vá­nyo­zás?

    Vá­laszTör­lés
  6. "Ő mond­ta, hogy ha egy hívő ima­ház­ba jár, él­ve­zi, hogy be van fűtve, van szap­pan, kéz­tör­lő a mos­dó­ban..., akkor leg­alább a szenny­víz­szip­pan­tás ráeső ré­szét le­gyen szí­ves be­fi­zet­ni. Igen, kö­te­les­sé­ge. Nem tör­vény­ből, hanem tar­to­zás­ból. "

    Hmmm, megint a bur­kolt "evan­gé­li­um-el­adás"-ról be­szé­lünk.

    Ki­egé­szí­tem: ha már egy­szer ki­me­gyünk öt­ez­ren plusz gye­re­kek és nők a pá­zsit­ra egy jót pik­ni­kez­ni, akkor az a mi­ni­mum, hogy ki­fi­zes­sük Jé­zus­nak a fű­hasz­ná­la­ti díjat.

    Van egy na­gyon jól mű­kö­dő gyü­le­ke­zet Pes­ten, ahol SOSEM szed­nek semmi díj­hasz­ná­la­ti díj­dí­jat, MÉGIS fenn­aka­dás nél­kül mű­kö­dik.

    A gyü­le­ke­zet azért van, hogy MEG­ÁLD­JA és SZOL­GÁL­JA az em­be­re­ket, nem azért, hogy a gyü­le­ke­ze­ti dol­gok em­be­ri ke­zek­re szo­rul­ja­nak.

    Ha hi­szünk a meg­vál­tás­ban, a gond­vi­se­lés­ben miért nem tu­dunk hinni? "Isten nem szo­rul em­ber­kéz szol­gá­la­tá­ra, mint­ha hi­ányt szen­ved­ne va­la­mi­ből".

    Lehet, el­ru­gasz­ko­dott va­gyok, de az a dolog, ami Is­ten­től van és in­dult, meg fog állni KE­GYE­LEM­BŐL, ami nem, azt meg lehet em­be­ri trük­kö­zé­sek­kel és igé­nyek­kel fenn­tar­ta­ni.

    De ahhoz HIT kell a gyüli ve­ze­tők szá­má­ra, hogy ha nor­má­lis evan­gé­li­u­mot (öröm­hírt, igen) hir­de­tünk, akkor a nyáj sza­po­ro­dik, és jól érzi magát, és lesz mit ennie a pász­tor­nak és fenn fog ma­rad­ni a karám is.

    Én sze­re­tem az ELŐL já­ró­kat, nem a HÁ­TUL­RÓL rug­do­só­kat.

    Üdv:
    ATTee

    Vá­laszTör­lés

Hy-phen-a-tion