Menü

TIPP: Jobb­ol­dalt témák sze­rint is ke­res­hetsz!

2015. szep­tem­ber 7., hétfő

Jöj­je­tek Én­hoz­zám mind­nyá­jan, akik meg­fá­rad­ta­tok...

Egy ér­de­kes té­má­ról sze­ret­nék be­szél­ni most. Az Isten sze­rin­ti meg­pi­he­nés­ről. Arról, hogy ho­gyan lehet a ki­égés­ből, fá­rad­ság­ból, vi­lá­gi ter­hek­ből ki­me­ne­kül­ni és meg­nyu­god­ni – úgy, ahogy azt Isten fejti ki ne­künk végig a Bib­li­á­ban. Az egó­nak ke­mény üze­net, de a lel­künk-szel­le­münk hite szá­má­ra vi­gasz­ta­lás és le­he­tő­ség.

Sok­szor hall­juk azt az üze­ne­tet a gyü­le­ke­ze­tek­ben, vagy akár ol­vas­suk bib­li­ai igés kár­tyá­kon, hogy:

Jöj­je­tek én­hoz­zám mind­nyá­jan, akik meg­fá­rad­ta­tok, és meg vagy­tok ter­hel­ve, és én meg­nyug­vást adok nek­tek.

Ezzel az üze­net­tel hí­vo­gat­juk az em­be­re­ket Krisz­tus­hoz, hogy gyer­tek, fo­gad­já­tok el Jé­zust, pi­hen­jünk meg Nála, és olyan jó lesz.

Azon­ban Jézus zsidó ember volt, és az ak­ko­ri kul­tú­rá­ban az em­be­rek gon­do­lat­rit­mu­sok­kal fe­jez­ték ki mon­da­ni­va­ló­ju­kat. Mivel nem tud­tak sokan írni-ol­vas­ni, ezért gon­do­lat­pá­rok se­gít­sé­gé­vel me­mo­ri­zál­tak hosszú szö­ve­ge­ket. A zsol­tá­rok, a pél­da­be­szé­dek, de még maga a hegyi be­széd is tele van szá­mos gon­do­lat-is­mét­lő­dés­sel. Mu­ta­tok egy vé­let­len­sze­rű pél­dát.

Vigad a város az iga­zak javán, és uj­jong a bű­nö­sök pusz­tu­lá­sán. A be­csü­le­te­sek ál­dá­sa építi a vá­rost, de a bű­nö­sök szája rom­lás­ba dönti.

Pél­da­be­széd 11:10-11

A gon­do­lat­rit­mus egy dol­got ír körül, mint­egy több­fé­le ka­me­ra­ál­lás­ból. Jelen eset­ben azt, hogy a vá­ros­nak jót tesz, ha az iga­zak gya­ra­pod­nak, és ebből meg­áld­ják a vá­rost. A mon­da­tok másik felei kont­rasz­to­sak: vagy a bű­nö­sök pusz­tul­nak el, vagy a bű­nö­sök pusz­tí­ta­nak. Tehát két ha­son­ló mon­da­tunk van a gon­do­lat­rit­mus­ban, de oly­kor egy picit mó­do­sít­va a mon­da­ni­va­lón. Így meg­van a téma, és meg­van az elő­re­ha­la­dás is. Így volt könnyű me­mo­ri­zál­ni az Írá­so­kat: a gon­do­la­tok rí­mel­tek egy­más­ra.

Nos, Jézus gyak­ran idé­zett „Jöj­je­tek én­hoz­zám...” mon­dá­sa is egy ilyen gon­do­lat­rit­mus első része. Nem sza­bad ki­vág­ni be­lő­le, mert így nem ka­punk tel­jes képet arról, amit Jézus el akart ne­künk mon­da­ni. Teg­nap a gyü­le­ke­zet­ben saj­nos le­hagy­ták a végét. A téma a ke­resz­tény ki­égés volt. Jézus má­so­dik mon­da­ta nem el­ad­ha­tó az in­di­vi­du­a­liz­mus (egyén-köz­pon­tú­ság) ko­rá­ban, de mégis, bib­li­kus meg­ol­dás lett volna a ki­égés prob­lé­má­já­ra. Ez a gon­do­lat­pár így szól:

Ve­gyé­tek ma­ga­tok­ra az én igá­mat, és ta­nul­já­tok meg tőlem, hogy sze­líd va­gyok, és alá­za­tos szívű, és meg­nyug­vást ta­lál­tok lel­ke­tek­nek. Mert az én igám bol­do­gí­tó, és az én ter­hem könnyű.

Van benne egy ké­nyel­met­len szó: Az iga... Az iga a héber fül­nek a kö­vet­ke­zőt je­len­tet­te:
  • há­zi­ál­lat­ra rá­ra­kott iga
  • a szol­ga­ság ter­hé­nek me­ta­fo­rá­ja
  • bo­nyo­lult tör­vé­nyek em­be­rek­re ag­ga­tá­sa, ki­fe­je­zet­ten a mó­ze­si tör­vé­nyek fa­ri­ze­u­si al­kal­ma­zá­sa­i­val, mint­egy igazi iga­ként ér­tel­mez­ve
    Nos, ezek­kel az em­be­ri igák­kal ál­lí­tot­ta szem­be Jézus az ő igá­ját. Jézus igája az ő pa­ran­cso­la­tai és sze­mély­re sza­bott el­hí­vá­sa éle­tünk­re nézve, ami­nek ugyan­úgy alá kell ma­gun­kat ren­del­nünk, mint­ha a fa­ri­ze­u­sok igá­já­ról lenne szó. Csak a kü­lönb­ség az, hogy Jézus igája könnyű és bol­do­gí­tó, és hogy nem saját erőnk­ből, hanem a Szent­lé­lek ereje által vi­he­tő végbe.

    Gon­do­lat­rit­mu­sunk így jut tel­jes­ség­re. Jé­zus­hoz jönni és nyu­gal­mat ta­lál­ni – ez az egyik ka­me­ra­ál­lás. De egy másik szem­szög­ből be­mu­tat­va ez ugyan­az, mint tel­je­sen alá­ren­del­ni ma­gun­kat az ő aka­ra­tá­nak és be­áll­ni az ő igá­já­ba. 

    Tehát Jézus nem arról be­szél, hogy hepi le­szel, ha „hoz­zám jössz” akár­mi­lyen misz­ti­kus módon vagy fel­lán­go­lás­ból, eset­leg egy jó dögös kon­cert után. Hanem ez a „hoz­zám jönni” ugyan­az, mint tel­je­sen alá­ren­del­ni min­dent neki az éle­tünk­ben, és akkor le­szel bol­dog!

    Jézus ugyan­ezt más­képp más he­lye­ken így mond­ta: meg­gyű­löl­ni saját lel­ke­det és éle­te­det; meg­ta­gad­ni ön­ma­ga­dat; fel­ven­ni a ke­resz­tet (ha­lá­los íté­le­te­det); kö­vess engem; aki el­ve­szí­ti éle­tét énér­tem és az evan­gé­li­u­mért, meg­ta­lál­ta azt; a bú­za­mag ha elhal, akkor hoz ter­mést; aki nekem szol­gál, azt meg­be­csü­li az Atya; stb. 

    In­di­vi­du­a­lis­ta, egyén-köz­pon­tú tár­sa­dal­munk szá­má­ra tel­je­sen meg­bot­rán­koz­ta­tó az, hogy le­mond­junk a jo­ga­ink­ról és tel­je­sen át­ad­juk az éle­tün­ket egy ki­rály szá­má­ra, hogy uta­sí­tá­sa­it kö­ves­sük. Most nem kőbe vé­sett tör­vé­nyek­ről be­szé­lek, hanem a min­den­na­pi ve­ze­té­sé­ről, de mégis Isten Or­szá­ga al­kot­má­nyán, a hegyi be­széd ke­re­te­in belül. Konk­ré­tan az Is­ten­nel való együtt-já­rás­ra, együtt-tán­co­lás­ra hívom fel a fi­gyel­met, hogy Ő a „fiú”, és mi a „lány”. Ő ve­ze­ti a lé­pé­se­ket, és mi kö­vet­jük. A ki­égés akkor van, ami­kor össze-vissza tán­co­lunk, nem úgy, ahogy Ő vezet. Az igába két jó­szá­got fog­tak be, egy erő­seb­bet és egy gyen­géb­bet. Az ekét ket­ten húz­ták, de az erő­sebb vitte a teher java-ré­szét – a ha­son­la­tunk­ban ez az erő­sebb jó­szág Jézus. A ga­li­ba akkor van, ami­kor a fi­a­ta­labb jó­szág nem irány­ban megy, hanem jobb­ra vagy balra akar ki­tér­ni. Az nehéz és fáj­dal­mas, mint Saul­nak is az volt:

    Nehéz neked az ösz­tö­ke ellen ru­gó­doz­nod.

    Ba­rá­ta­im, meg kell egy sú­lyos dol­got ér­te­nünk a bűn­nel kap­cso­lat­ban. A bűn nem csak az, hogy lopok, csa­lok, pa­ráz­nál­ko­dok, irigy­ke­dek, stb. Ézsa­i­ás el­mond­ja, mi az a bűn, ami miatt Jé­zust súj­tot­ta Isten!

    Mind­nyá­jan té­ve­lyeg­tünk, mint a juhok, min­den­ki a maga útját járta. De az Úr őt súj­tot­ta mind­nyá­junk bű­né­ért.

    Ézsa­i­ás 53:6

    Té­vely­gés, a ma­gunk út­já­nak a já­rá­sa. Ez volt az a bűn, ami miatt az Úr­is­ten Jé­zust súj­tot­ta! Ez a sza­bad aka­rat nem játék! Va­la­ki­nek meg kel­lett hal­nia ezért. A sza­bad aka­ra­tom­mal el­dönt­he­tem, hogy alá­ren­de­lem ma­ga­mat ön­ként Is­ten­nek, vagy pedig to­vább té­vely­gek és a magam útját járom. 

    Ba­rá­ta­im, bár­mennyi­re is fáj, az in­di­vi­du­a­liz­mu­sunk miatt halt meg Jézus. Mert nem ér­de­kel min­ket Isten vé­le­mé­nye, aka­ra­ta, terve és célja ránk nézve. Ezek után el­kép­zel­he­tő meg­té­rés anél­kül, hogy át­ad­juk ma­gun­kat neki tel­je­sen? Cso­dál­ko­zunk, hogy ki va­gyunk égve, nem ta­lál­juk a he­lyün­ket, mi­köz­ben két­fe­lé sán­ti­ká­lunk? Egy ki­csit a ma­gunk aka­ra­ta is, és egy ki­csit szol­gál­ga­tunk is Is­ten­nek.

    Egy­szer egy ame­ri­kai lel­ki­pász­tor ér­ke­zett Ro­má­ni­á­ba, és egy hely­bé­li tol­má­cson ke­resz­tül pré­di­kált. A szol­gá­lat után meg­kér­dez­te a tol­má­csot, hogy mi a vé­le­mé­nye az üze­net­ről. A tol­mács nem akart neki fe­lel­ni, mert érez­te, hogy meg fogja bán­ta­ni. A pász­tor csak azért is kérte, mond­ja el a vé­le­mé­nyét, de ő nem aka­ró­dzott. Végül har­mad­já­ra be­ad­ta a de­re­kát, és azt mond­ta: „Ti ame­ri­ka­i­ak már régen el­fe­lej­tet­té­tek, mi is az igazi ke­resz­tény­ség. A hat­va­nas évek­ben ki­ta­lál­ta­tok egy új szót: fel­aján­lás, ami­vel le­ír­já­tok a Krisz­tus­sal való kap­cso­la­to­to­kat. Ami­kor egy új szót kez­dünk hasz­nál­ni, egy má­si­kat el­ha­nya­go­lunk. Az­előtt az ön­át­adás szót hasz­nál­tá­tok. Ré­geb­ben azt hir­det­té­tek, hogy tel­je­sen ad­já­tok meg ma­ga­to­kat Is­ten­nek, hogy ő ren­del­kez­zen ve­le­tek, az irá­nyí­tás­sal, és min­dent oda kell adni neki, mint Mes­ter­nek. Ma vi­szont, hogy le­cse­rél­té­tek ezt a szót fel­aján­lás­ra, Jé­zus­sal a kap­cso­la­to­tok már arról szól, amit ti tesz­tek őérte, és így ke­ze­tek­ben tart­hat­já­tok az irá­nyí­tást.” *

    Fából vas­ka­ri­ka. „A ma­gunk útját jár­juk” – csak épp ke­resz­tény kön­tös­ben. És ez nem csak az ame­ri­kai ke­resz­tény­ség­re igaz. Vissza kell tér­nünk a Szent­há­rom­ság mo­dell­jé­hez, a tel­jes ön­át­adás­hoz. Ahogy az Atyá­nak tel­je­sen át­ad­va magát Jézus csak azt tette, amit az Atya kért, és ahogy a Szent­lé­lek tel­je­sen alá­ren­del­te magát, hogy Jézus lát­ha­tat­lan, de mégis hat­ha­tós se­gí­tő­tár­sa le­gyen: ez az ön­át­adás és együt­mű­kö­dés di­cső­sé­ge hozta el szá­munk­ra a meg­vál­tást!

    Az ön­át­adás nem játék. Ez maga az élet. Isten élete, amibe hív min­ket is a té­vely­gés és a sö­tét­ség ha­tal­má­ból! Jézus azért halt meg min­den­ki­ért, hogy meg­halt­nak nyil­vá­nít­suk ma­gun­kat „saját” éle­tünk­re nézve, és ezen­túl mi is Őérte él­jünk:

    Mert a Krisz­tus sze­re­te­te szo­ron­gat min­ket, mivel azt tart­juk, hogy ha egy meg­halt min­den­ki­ért, akkor min­den­ki meg­halt; és azért halt meg min­den­ki­ért, hogy akik élnek, többé ne ön­ma­guk­nak él­je­nek, hanem annak, aki értük meg­halt és fel­tá­madt.

    1Ko­rin­tus 5:14-15

    Össze­fog­lal­va: a Jé­zus­hoz jö­ve­tel és az Őben­ne való meg­nyug­vás egy és ugyan­az az Ő aka­ra­tá­nak való alá­ren­de­lő­dé­sünk­kel. Ez az Ő könnyű terhe, ez az ő igája, ami bol­do­gí­tó. Sze­ret­nél bol­dog lenni? Akkor bánd meg bű­nö­det, az in­di­vi­du­a­liz­mu­so­dat és ön-köz­pon­tú­sá­go­dat, és add át magad tel­je­sen Jé­zus­nak, min­dent, és en­gedd, hogy azt csi­nál­jon éle­ted­del, amit Ő akar.


    Add át magad tel­je­sen Jé­zus­nak és nyu­godt lesz az éle­ted.

    * For­rás

    fa­ce­boo­kos hoz­zá­szó­lás:

    0 blog­ge­res hoz­zá­szó­lás:

    Meg­jegy­zés kül­dé­se

    Hy-phen-a-tion