Menü

TIPP: Ha van­nak öt­le­te­id, vagy sze­ret­nél be­szá­mol­ni Isten dol­ga­i­ról éle­ted­ben, vagy épp imát kér­nél, bát­ran írd meg!

2017. ja­nu­ár 18., szer­da

Miért cél­sze­rű „ki­csi­nek” lenni Isten Or­szá­gá­ban?

Nem tudom, mennyi­re is­me­rős nek­tek az, ahogy az em­be­rek egy­más ká­rá­ra ér­vé­nye­sí­tik oly­kor vagy épp gyak­ran ön­ma­gu­kat. Si­et­ve nyo­mu­lunk előre a tö­meg­köz­le­ke­dés­ben, tö­rünk előre a rang­lét­rán, pro­pa­gál­juk ma­gun­kat, eset­leg han­go­sab­bak vagy gyor­sab­bak va­gyunk má­sok­nál, és nem hagy­juk szó­hoz jutni őket. Az is meg­le­het, hogy va­la­mi­lyen for­má­ban úgy gya­kor­lunk te­kin­télyt, hogy a má­si­kat nem vesszük fi­gye­lem­be (meg­ér­tés nél­kül el­hall­gat­tat­juk).

„Far­kas­tör­vé­nyek Or­szá­gá­ban” a tör­te­tés egy­ér­tel­mű­en mű­kö­dik, hi­szen, ha nem mű­köd­ne, akkor ér­te­lem­sze­rű­en nem gya­ko­rol­nák az em­be­rek. Ám Jézus egy tel­je­sen más Or­szá­got ho­zott el erre a föld­re, ami­nek „demó ver­zi­ó­já­ra” hívja kö­ve­tő­it. Mert talán nem nagy os­to­ba­ság azt ál­lí­ta­ni, hogy amit ne­künk pa­ran­csolt a föl­dön, az az „al­kot­mány” lesz a menny­ben, az örök­ké­va­ló­ság­ban is.

Jézus egy olyan sze­re­tet-alapú or­szá­got kép­vi­selt, ahol a na­gyobb szol­gál­ja a ki­seb­bet. Ő, mint a leg­na­gyobb, aki Isten lé­té­re em­be­ri for­mát öl­tött, „szer­te­járt, jót tett, és meg­gyó­gyí­tott min­den­kit, akik az ördög igá­já­ban ver­gőd­tek” – szá­molt be mun­kás­sá­gá­ról Péter, egyik leg­kö­ze­leb­bi kö­ve­tő­je (Ap­Csel 10:38). Ami­kor ta­nít­vá­nyai össze­vesz­tek va­la­min, ál­ta­lá­ban olyan pél­dá­za­to­kat ho­zott, ami­nek a sum­má­ja ez volt: „sok el­ső­ből lesz utol­só, és sok utol­só­ból első” (pl Máté 19:30, Máté 20:16 és Lu­kács 13:30).

A pró­fé­ták­nál (pl. Ézsa­i­ás köny­vé­nek zö­mé­ben) is meg­fi­gyel­he­tő Isten igaz­ság­szol­gál­ta­tá­sá­nak alap­el­ve, hogy a fel­fu­val­ko­dott és el­nyo­mó, döly­fös né­pe­ket il­let­ve em­ber­cso­por­to­kat Isten ho­gyan küldi a süllyesz­tő­be, míg végül a meg­alá­zot­ta­kat – aki­ket talán épp az el­nyo­más se­gí­tett meg­tér­ni vagy job­ban Is­ten­hez ra­gasz­kod­ni – Isten újra hely­re­ál­lít­ja.

A Zsol­tá­rok köny­ve is szá­mos, olyan „ki­bo­ru­lós” imát tar­tal­maz, ami­nek a vége „le­bo­ru­lás” – azaz: a zsol­tá­ros őszin­tén ki­fe­je­zi dühét vagy csa­ló­dott­sá­gát Isten előtt va­la­mi­lyen igaz­ság­ta­lan­ság miatt, majd va­la­hogy meg­nyug­szik lelke az imád­ság alatt, s amint el­kezd Is­ten­re nézni, szé­pen át­ad­ja az íté­le­tet és a bosszú­vá­gyát Is­ten­nek, hogy majd Ő in­téz­ked­jen.

Sze­rin­tem néha Isten igaz­ság­szol­gál­ta­tá­sá­ban és idő­zí­té­sé­ben bízni ne­he­zebb, mint­hogy ön­ha­tal­mú­lag be­avat­koz­zunk. Nem arról be­szé­lek most, ami­kor má­so­kon se­gí­tünk – mert lehet épp Isten indít min­ket erre – sok­kal in­kább for­dul ez elő, ami­kor ma­gun­kat akar­juk iga­zol­ni.

Ahogy a sö­tét­ben a fény éle­seb­ben tud ra­gyog­ni, ha­son­ló­an tud Isten cso­dá­la­tos be­avat­ko­zá­sa is tün­dö­köl­ni, minél le­he­tet­le­nebb a hely­zet, ha az adott ember akár hit­ből, akár te­het­len­ség­ből, úgy dönt: magát meg­ta­gad­va tény­leg Is­ten­re ha­gyat­ko­zik. (Az ele­jén ez a józan ész szá­má­ra tény­leg tűn­het os­to­ba­ság­nak.)

Ahogy ma imád­koz­tam va­la­mi felől, eszem­be ju­tott a Máté 18, ahol arról be­szél­get­tek a ta­nít­vá­nyok, ki kö­zü­lük a na­gyobb. Jézus a fe­le­le­tét úgy kezd­te, hogy oda­ál­lí­tott elé­jük egy kis­gye­re­ket, hogy ami­kor meg­hív min­ket Isten Or­szá­gá­ba, olya­nok­nak kell len­nünk, mint ez a kis­gye­rek. Meg kell aláz­nunk ma­gun­kat, mond­ja. Hogy job­ban meg­ért­sük, mit je­lent ma­gun­kat meg­aláz­ni, a szó, amit hasz­nál erre az ere­de­ti­ben ilyes­mi je­len­té­sek­kel bír: le­egy­sze­rű­söd­ni, egy ala­cso­nyabb ran­got fo­gad­ni el (mások alá száll­ni, aki­ket job­ban el­is­mer­nek), le­ten­ni a büsz­ke­sé­get (egót), józan/mér­sé­kelt vé­le­ményt al­kot­ni ön­ma­gunk­ról, sze­ré­nyen vi­sel­ked­ni, az ar­cát­lan­sá­got ke­rül­ni.

Ami itt meg­fo­gott engem, az a gyer­mek­nek a véd­te­len­sé­ge és ki­szol­gál­ta­tott­sá­ga, il­let­ve Is­ten­től való vé­del­me. Hogy bár be is lehet őt fo­gad­ni, ugyan­ak­kor meg lehet őt bot­rán­koz­tat­ni. A meg­bot­rán­koz­tat­ni szó is szí­ne­sebb az ere­de­ti­ben: csap­dát ál­lí­ta­ni neki, hogy el­buk­jon bűn­ben, bi­zal­mat­lan­ná tenni vki felől, aki­ben bíz­nia kel­le­ne, azt okoz­ni, hogy va­la­ki felől ked­ve­zőt­len vagy igaz­ság­ta­lan íté­le­tet hoz­zon, ki­áb­rán­dí­ta­ni. Jézus nyo­ma­té­ko­san el­íté­li azo­kat, akik ilyes­fé­le bot­rán­ko­zá­so­kat okoz­nak, és le­né­zik, meg­ve­tik eze­ket a „ki­csi­nye­ket”. Majd hoz­zá­te­szi, hogy e véd­te­len benne hívő gyer­me­ke­ket olyan an­gya­lok őrzik, akik szín­ről szín­re lát­ják Is­tent. Ez pedig nem akár­mi­lyen an­gya­li rang, hi­szen Isten szent­sé­gét ha ember meg­lát­ja, abba be­le­hal. Tehát ória­si ezek­nek a ki­szol­gál­ta­tott gyer­me­kek­nek a vé­del­me!!!

Szó­val: az elv gyer­mek­ké (gyer­me­ki­vé) válni. Nem fi­zi­kai ér­te­lem­ben, hanem in­kább tu­do­má­sul véve he­lyün­ket és ran­gun­kat Isten Or­szá­gá­ban. Az fo­gott meg, hogy mi­lyen szu­per az, ami­kor maga Isten áll ki mel­let­tünk, az Ő ha­tal­má­val és te­kin­té­lyé­vel. Ennél na­gyobb vé­de­lem­re, és „ön­iga­zo­lás­ra” úgy gon­do­lom nincs is szük­sé­günk. Isten igé­re­te sze­rint job­ban is já­runk hosszú­tá­von, ha ezt a „tak­ti­kát” (értsd jól: hoz­zá­ál­lást) vá­laszt­juk.

Még né­hány pél­dát hozok a tel­jes­ség igé­nye nél­kül erre a „ki­csiny­ség” el­vé­re, gon­dol­koz­ni va­ló­ul:

1. Ami­kor Ezs­drás­ék el­kezd­ték fel­épí­te­ni a má­so­dik Temp­lo­mot, ha­tal­mas po­li­ti­kai el­len­ál­lás­sal és le­já­ra­tás­sal néz­tek szem­be, ezért meg­ijed­tek és le­áll­tak. Ekkor Isten azt üzen­te nekik, hogy „nem ha­ta­lom­mal, sem erő­vel, hanem az Én Lel­kem­mel” fog fel­épül­ni a Temp­lom (Za­ka­ri­ás 4:6). Végül a Temp­lom fel­épült em­be­ri trük­kö­zé­sek nél­kül, az a Temp­lom, ahová ké­sőbb maga Jézus is el­jött.

2. Ami­kor Mó­ze­sé­ket ül­döz­te az egyip­to­mi sereg, és két­ol­dalt he­gyek, előt­tük pedig a Vörös-ten­ger állt, a riadt nép­nek az Is­te­nét jól is­me­rő Mózes azt mond­ta: „Az Úr har­col ér­te­tek, ti pedig ma­rad­ja­tok vesz­teg!” (2Mó­zes 14:14). A vesz­teg ma­ra­dás meg­hoz­ta a vá­rat­lan cso­dát. Végül is­mer­jük, mi tör­tént az egyip­to­mi­ak­kal: be­le­ful­lad­tak a Vörös-ten­ger­be.

3. Ami­kor Jézus fi­gyel­mez­tet­te ta­nít­vá­nya­it, hogy ül­döz­ni fog­ják őket, és ki­hall­gat­ni bí­ró­sá­go­kon és zsi­na­gó­gák­ban, azt pa­ran­csol­ta nekik: „Ha­tá­roz­zá­tok el szí­ve­tek­ben, hogy nem gon­dol­tok előre a vé­de­ke­zés­re, mert én adok nek­tek szá­jat és böl­cses­sé­get, amely­nek nem tud el­len­áll­ni, vagy el­le­ne mon­da­ni egyet­len el­len­fe­le­tek sem” (Lu­kács 21:14). Az elv: tu­da­to­san el­ha­tá­ro­zom, hogy nem agya­lok a vé­de­ke­zé­sen, tudva, hogy Isten fog a meg­fe­le­lő pil­la­nat­ban böl­cses­sé­get adni (nem tömöm tele az agyam „így lesz meg úgy lesz”-ekkel).  Fur­csán hang­zik, de úgy tűnik, épp az en­ge­del­mes­sé­gem­mel, hogy előre le­ál­lok, adok teret Isten se­gít­ség­nyúj­tá­sá­nak.

4. Végül Pál klasszi­ku­sá­val zár­nám: „De Ő azt mond­ta nekem: »Elég neked az én ke­gyel­mem, mert az én erőm erőt­len­ség által ér cél­hoz.« Leg­szí­ve­seb­ben tehát az erőt­len­sé­ge­im­mel di­csek­szem, hogy a Krisz­tus ereje la­koz­zék ben­nem. Ezért a Krisz­tu­sért örö­möm telik erőt­len­sé­gek­ben, bán­tal­ma­zá­sok­ban, nyo­mo­rú­sá­gok­ban, ül­döz­te­té­sek­ben és szo­ron­gat­ta­tá­sok­ban; mert ami­kor erőt­len va­gyok, akkor va­gyok erős.” (2Ko­rin­tus 12:9-10)

Ez csak né­hány példa a „ki­csiny­ség­re” és Isten Or­szá­ga mű­kö­dé­sé­re, me­lyet to­vább lehet gon­dol­ni imád­sá­gos szív­vel, és al­kal­maz­ni, hogy éle­tem mely te­rü­le­tén van szük­sé­gem arra, hogy olyan le­gyek, mint a kis­gye­rek.


En­gedd Is­tent ér­vé­nye­sül­ni, és nyu­godt lesz az éle­ted.

fa­ce­boo­kos hoz­zá­szó­lás:

0 blog­ge­res hoz­zá­szó­lás:

Meg­jegy­zés kül­dé­se

Hy-phen-a-tion