Menü

TIPP: Jobb­ol­dalt most már Mes­sen­ge­ren is üzen­hetsz!

2019. no­vem­ber 30., szom­bat

A CÉL vagy a KE­RESZT evan­gé­li­u­ma?

Je­len­leg zaj­lik egy bap­tis­ta if­jú­sá­gi kon­fe­ren­cia Ka­pos­vá­ron, a „Bé­ke­vár” fan­tá­zia­ne­vű bap­tis­ta ima­ház­ban. Az a mot­tó­juk: „Célom Van Veled”. A szo­ká­sos Je­re­mi­ás 29:11-gyel evan­gé­li­zál­nak, hogy Is­ten­nek ál­lí­tó­lag jó terve van a te éle­ted­re. Ám ez egy hamis evan­gé­li­um. Sem Jézus, sem az apos­to­lok soha nem hir­det­ték ezt. Ők ehe­lyett Isten Ki­rály­sá­ga evan­gé­li­u­mát hir­det­ték, a maga Al­kot­má­nyá­val és a bű­nö­sök Jézus-kö­ve­tő ta­nít­vánnyá (gya­kor­nok­ká) té­te­lé­vel.


Elő­ze­tes

Nem úgy kell evan­gé­li­zál­ni, hogy egy félig vic­ces és félig vi­lá­gi­as kör­nye­zet­ben azt hir­de­tik, „te egy sze­gény vagy, aki nem látod, merre tart az éle­ted, de Is­ten­nel meg­ta­lál­ha­tod, és ő meg fog ál­da­ni”, hanem azt kell hir­det­ni min­den­fé­le csin­nad­rat­ta nél­kül, hogy „te go­nosz vagy és a ke­reszt­re kell kül­de­ni ezt a go­noszt, aki vagy.” És itt be lehet hozni, hogy Jézus mit tett ér­tünk a ke­resz­ten, hogy éle­tét szó­sze­rint ki­cse­rél­je a mi­énk­kel, s hogy te­met­kez­zünk el az Ő ha­lá­lá­ba a víz­ben, hogy Ő éljen ben­nünk, el­sza­kad­va e go­nosz és pa­ráz­na nem­ze­dék­től.

A „cél” evan­gé­li­u­ma he­lyett vissza kell térni a ke­reszt evan­gé­li­u­má­hoz. A „cél” még min­dig én­ró­lam szól. A ke­reszt vi­szont az, ami Is­ten­ről szól. Is­ten­nek sem­mi­lyen terve nincs a mi éle­tünk­re. Ami­kor meg­ha­lunk ma­gunk­nak, on­na­tól kezd­ve Jézus éle­té­re van terve Is­ten­nek ben­nünk.

Áll­jon itt a ka­pos­vá­ri bap­tis­ta ifi­kon­fe­ren­ci­án szom­bat dél­előtt el­hang­zot­tak Jézus ta­ní­tá­sa­i­val össze­ve­tett vizs­gá­la­ta!

Itt lehet meg­te­kin­te­ni az elő­adást (ezen blog szer­ző­je ki­zá­ró­lag elem­zé­si cél­lal ajánl­ja):



Mind­ez rész­le­te­sen össze­ha­son­lít­va Jézus ta­ní­tá­sa­i­val

Az alap, amire épí­te­ni fogok, az a nagy ki­kü­le­té­si pa­rancs (Mt 28:19-20a):

Men­je­tek el tehát, te­gye­tek ta­nít­vánnyá (gya­kor­nok­ká) min­den népet:
1) be­me­rít­ve őket az Atyá­nak, a Fi­ú­nak és a Szent Szel­lem­nek ne­vé­ben,
2) ta­nít­va őket, hogy meg­tart­sák mind­azt, amit én pa­ran­csol­tam nek­tek

Jézus sehol soha nem hir­det­te a Je­re­mi­ás 29:11-et, mert nem ez az evan­gé­li­um. Ez a cél-köz­pon­tú­ság egy vi­szony­lag új evan­gé­li­zá­ci­ós mód­szer, ami az in­di­vi­du­a­lis­ta („te kü­lön­le­ges, egye­di vagy”) ego­cent­ri­kus em­ber­nek ked­vez. Az szu­per, hogy a szö­veg­kör­nye­ze­tet egy ki­csit meg­em­lí­tet­te a szó­nok. Ám mégis, a tel­jes meg­té­rést kell hir­det­ni. Bár egy picit be­szélt a bűnök el­ha­gyá­sá­ról, va­ló­já­ban a meg­té­rés­ben benne van a bű­nös­sé­ged és go­nosz­sá­god fel­is­me­ré­se is, vagy­is az, hogy Isten ellen vét­kez­tél, és hogy íté­let­nap vár rád, ahol méltó vagy az örök tűzre. A meg­té­rés­ben benne van az is, hogy rád, arra, aki te vagy, Is­ten­nek nincs terve. Jé­zus­ra van terve a te éle­ted he­lyett (Gala­ta 2:20). Ez nem a te bé­kes­sé­ged­ről és a te bol­do­gu­lá­sod­ról szól (mint ahogy a szó­nok­lat­ban el­hang­zik több­ször is), hanem arról, hogy meg kell hal­nod ma­gad­nak.

Az Ószö­vet­ség­gel nem lehet evan­gé­li­zál­ni, ahogy ebben a be­széd­ben tör­tént, ha nem be­szé­lünk soha arról, hogy Jézus ta­nít­vá­nya­i­vá kell válni. Meg­le­pő vagy sem, Jé­zus­nak egyet­len ta­nít­vá­nya sem volt az Ószö­vet­ség­ben.

Tehát nem úgy kell evan­gé­li­zál­ni, mint ebben a be­széd­ben, hogy „te egy sze­gény vagy, aki nem látod, merre tart az éle­ted”, hanem úgy, hogy „te egy go­nosz vagy és a ke­reszt­re kell kül­de­ni ezt a go­noszt, aki te vagy, és mint­egy vé­get­vet­ni a saját éle­tünk­nek, de nem fi­zi­kai, hanem szel­le­mi ér­te­lem­ben: min­dent Isten Igéje alá kell tenni, mint­ha egy bi­an­kót (együtt­mű­kö­dé­si üres lap szer­ző­dést) írnál alá, hogy ez­után szép fo­ko­za­to­san el­méd­re az elme-meg­újí­tás által Isten rá­ír­ja az Ő Igé­jét. És be­szél­ni kell Jé­zus­ról, hogy Őneki is ke­reszt­re kel­lett men­nie, hogy a vére által meg­tör­tén­hes­sen a meg­bo­csá­tás és az Ő éle­té­nek át­adá­sa ne­künk a vízbe és a Szel­lem­be me­rí­tés által.

Be­szél szó­nok más em­be­rek éle­té­ről, hogy jó dolog min­tá­kat, pé­lá­kat venni. Ez ter­mé­sze­te­sen nem fel­tét­le­nül baj, de arról nem be­szél, hogy ol­vas­sá­tok el Máté, Márk, Lu­kács, János evan­gé­li­u­mát, ahol maga Jézus be­szél, hogy mit je­lent Őt kö­vet­ni. Vol­ta­képp ez a „cél” evan­gé­li­u­ma, amit hir­det­nek, nem pedig a ke­reszt evan­gé­li­u­ma.

Egy­szer elő­hoz­za a szó­nok a saját bi­zony­ság­té­te­lét, mi­sze­rint Isten azt mond­ta neki: „Ter­vem van veled, hogy ennek a gyü­le­ke­zet­nek a lel­ki­pász­to­ra le­gyél” – igen ám, csak a pró­fé­ci­át meg kell vizs­gál­ni. A Bib­li­á­ban nincs olyan, hogy egy épü­let­ben össze­jön egy gyü­le­ke­zet, és van annak 1 darab (mik­ro­fo­nos) lel­ki­pász­to­ra, aki tanít. Rá­adá­sul a leg­több gyü­le­ke­ze­tes ke­resz­tény nincs meg­hal­va ön­ma­gá­nak (magam ta­nú­sí­tom, aki ha­son­ló­an 17 évig vol­tam benne a rend­szer­ben). Sehol nem hir­de­tik azt a féle ta­nít­vánnyá le­vést, amit Jézus hir­de­tett. Ezért mivel azok, akik von­zód­nak ilyen pász­to­ros-gyü­le­ke­ze­tes he­lyek­hez és ezt nem lát­ják, va­ló­szí­nű­leg nem hal­tak meg ma­guk­nak. A leg­több „gyüli” csak egy élet­mi­nő­ség ja­ví­tá­sát kínál, hogy az em­be­rek Is­tent hasz­nál­ják a saját bol­do­gu­lá­suk­hoz. De Jézus „csa­lád­ja” nem azok, akik hall­gat­ják Isten Igé­jét, hanem azok, akik meg­cse­lek­szik (pon­to­sab­ban fo­gal­maz­va: akik­ben Isten Igéje, Jézus felnő és meg­nyil­vá­nul).

A szó­nok egy­szer azt mond­ja: „ti most élet­ke­re­sé­si fá­zis­ban vagy­tok”, és bá­to­rít­ja is őket ebben. Ez a ki­fe­je­zés azért ér­de­kes, mert Jézus ennek az el­len­ke­ző­jé­ről, az „élet-el­vesz­tés­ről” be­szél. Hogy aki meg akar­ja men­te­ni az éle­tét, el­ve­szí­ti, de aki el­vesz­ti Őérte és az evan­gé­li­u­mért, az meg­ta­lál­ja

Be­szél arról, hogy „tudni aka­rom, hogy Isten mit akar.” Ez jó dolog. Is­ten­nek van „re­ma­ti­kus” és „lo­gi­kus” ve­ze­té­se is. A lo­gi­kus az, ami a lo­gosz­ra épül, Isten Igé­jé­re, lo­gi­ká­já­ra. Ez örök­ér­vé­nyű, min­den­ki­re min­den­kor ér­vé­nyes. A leg­több min­den, amit Isten akar, Jézus már el­mond­ta az evan­gé­li­u­mok­ban, és az apos­to­lok is. Nem fel­tét­le­nül Rácz La­jost kell hall­gat­ni, mert ez ha­son­lít a római ka­to­li­ciz­mus­hoz, hogy em­be­re­ket hall­ga­tunk Isten Igéje he­lyett. Maga a mo­no­lóg pré­di­ká­ció, mint ami­lyen ez a ta­ní­tás is, ez sem bib­li­kus, nincs ilyen a bib­li­kus gyü­le­ke­zet­ben. Ez tehát a lo­gi­kus ve­ze­tés: az Igé­nek való en­ge­del­mes­ség, a ha­zug­sá­gok ki­do­bá­lá­sá­val, elme meg­újí­tás­sal. Ha ez az alap sta­bil, utána már lehet a „re­ma­ti­kus”, azaz ak­tu­á­lis pro­fe­ti­kus ve­ze­tés­sel fog­lal­koz­ni. Ám ez utób­bit min­dig alá kell vetni a lo­gosz­nak, és ami „kilóg” be­lő­le, el­vet­ni.

Vol­tak jó és ins­pi­rá­ló dol­gok ez­után, ami­ket mon­dott a szó­nok, de az evan­gé­li­um még min­dig nem hang­zott el. Ez azért ve­szé­lyes, mert meg nem tért em­be­rek­nek hir­de­tik azt, ami csak meg­tér­tek­re vo­nat­ko­zik. Pél­dá­ul azt nem sza­bad hir­det­ni, hogy „Isten na­gyon sze­ret ti­te­ket”, mert el­le­ne mond a János 3:36-nak, hogy „aki nem enged a Fi­ú­nak, Isten ha­rag­ja marad rajta”. Igen, a Róma 1:18 is Isten ha­rag­já­val indít a bűnös felé, nem pedig a sze­re­te­té­vel. Ezért ez így egy hamis, meg­té­vesz­tő „evan­gé­li­um”. Isten nem egy­sze­rű­en csak „sze­ret téged”. Sze­ret azért, hogy meg­térj, hogy Jézus élete le­gyen ben­ned, mert Ő va­ló­já­ban Jé­zust sze­re­ti, és azt, aki meg­halt ma­gá­nak: aki­ben Jézus él. Ezt je­len­ti az, hogy a Ige-mag meg­hal, és ter­mést hoz. Ezt je­len­ti, hogy az Ige-mag, amit el­ve­tet­tek a szí­ved­ben, abból ugyan­az a jé­zu­si élet kel ki, mint ami Őben­ne volt.

A be­szé­lő azt mond­ja, hogy ő nem kéri, hogy a fi­a­ta­lok az egó­ju­kat és el­kép­ze­lé­se­i­ket te­gyé­tek le, egy enyhe uta­lást tesz, hogy eset­leg bir­kóz­zák meg Is­ten­nel. Ám Jézus pon­to­san ezt a le­té­telt pa­ran­csol­ja, ha­tá­ro­zot­tan! Isten nem azt akar­ja, hogy meg­har­col­juk a cél­ja­in­kat, hanem azt, hogy meg­hal­junk ma­gunk­nak. Saj­nos az a baj ezzel a kon­fe­ren­ci­á­val és a ha­son­lók­kal, hogy a cél a köz­pon­ti téma, és mel­lé­ke­sen ott van va­la­hol Isten, aki va­la­mit csi­nál a cél­lal. Tehát cél-köz­pon­tú és nem Isten-köz­pon­tú. A cél még min­dig rólam szól. A ke­reszt vi­szont az, ami már Is­ten­ről szól. Mind Jézus ke­reszt­je, hogy meg­halt ma­gá­nak és Isten ezért sze­ret­te, mert Ő le­tet­te az éle­tét (ezt Ő maga mond­ta). To­váb­bá a mi ke­resz­tünk, ami­kor mi is min­dent át­adunk Is­ten­nek, és amit ol­va­sunk Jézus pa­ran­csa­it, azo­kat az Ő ke­gyel­mé­vel meg­tesszük.

Ta­nít­vánnyá kell tehát tenni az em­be­re­ket, és nem egy „is­te­nes em­ber­ré”:
  1. el­men­ni az em­be­rek közé és nem be­hí­vo­gat­ni őket (pl. kon­fi­ra, gyü­li­be, kon­cert­re, prog­ra­mok­ra, stb.)
  2. be­me­rí­te­ni őket [bűnök bo­csá­na­tá­ra, mi­u­tán meg­tér­tek (ApCs. 2:38) és Szent Szel­lem vé­te­le, hogy ta­nú­im le­gye­nek (Apcs 1:8)]
  3. meg­ta­ní­ta­ni őket:
    1. mind­ar­ra (ez min­dent je­lent, nem csak fe­le­ke­ze­ti teo­ló­gi­át)
    2. amit Jézus (és nem: Dávid, Je­re­mi­ás, stb.)
    3. pa­ran­csolt (nem: kért)
    4. „nek­tek” (azok­nak, akik a nagy ki­kül­dé­si pa­ran­csot hal­lot­ták: 12 ki­vé­ve Júdás, és a többi je­len­lé­vő ta­nít­vány)
    5. hogy meg­tart­sák (tehát élet­re kel­jen az Ige=Jézus élete ben­nük)


Össze­fog­la­lás:

Ez a pré­di­ká­ció nem nevel sen­kit ta­nít­vánnyá, hi­szen sem­mit nem szól arról, ho­gyan kell Jé­zust kö­vet­ni. Egy be­me­le­gí­tő talán lehet, de ennél ha­tá­ro­zot­tab­ban és egye­ne­seb­ben kell pré­di­kál­ni, pon­to­san úgy, ahogy Jézus tette.

Ugyan­ak­kor ve­szé­lyes, amit hir­det­nek, mert nem arra bá­to­rít­ják az em­be­re­ket, hogy nyis­sák ki a Bib­li­át és ol­vas­sák el ma­guk­nak, amit Jézus pa­ran­csol, hogy gya­kor­nok­ként azo­kat meg­te­gyék, hanem csak azt, hogy fi­gyel­jék a je­le­ket és azo­kat kö­ves­sék. Ez így egy ki­vá­ló táp­ta­laj a vég­idők meg­té­vesz­té­sé­hez. Ha va­la­ki nem is­me­ri Isten Or­szá­gá­nak „Al­kot­má­nyát”, ho­gyan tudja meg­kü­lön­böz­tet­ni, mely jelek van­nak Is­ten­től, me­lyek nem? Isten sosem fog Jézus sza­va­i­val el­len­ke­ző je­le­ket kül­de­ni.

Ho­gyan kell Igét ta­nul­má­nyoz­ni, ho­gyan lehet ki­szűr­ni a tév­ta­ní­tá­so­kat (akár pul­pi­tu­sok­ról el­hang­zot­ta­kat is), ilye­ne­ket (is) kel­le­ne ta­ní­ta­ni. Itt nem a terv és a jelek a fon­to­sak, hanem az, hogy Is­ten­nek van egy Or­szá­ga, annak meg egy Al­kot­má­nya (Új­szö­vet­ség), és abban mik a leg­ala­pabb dol­gok, ami­ket nem kell ki­ta­lál­ni és ki­pró­fé­tál­ni az ember éle­té­re. Azok ott van­nak, egy vessző vagy jóta sem fog el­vesz­ni be­lő­lük. És saj­nos akkor ki­de­rül­ne, hogy na­gyon-na­gyon-na­gyon sok min­den, amit az in­téz­mé­nyes egy­há­zak csi­nál­nak, na­gyon-na­gyon nem az, ami­ről Isten Or­szá­ga szól.

Men­je­tek el tehát, te­gye­tek ta­nít­vánnyá (gya­kor­nok­ká) min­den népet:
1) be­me­rít­ve őket az Atyá­nak, a Fi­ú­nak és a Szent Szel­lem­nek ne­vé­ben,
2) ta­nít­va őket, hogy meg­tart­sák mind­azt, amit én pa­ran­csol­tam nek­tek…

Kér­lek, az Ige fé­nyé­ben bé­re­ai módon vizs­gál­já­tok meg mind­azt, ami­ről írtam, il­let­ve azt, ami­ről a pr­dé­i­ká­tor be­szélt.


A bap­tis­ták he­lyett Jé­zust kö­vesd, és gya­kor­no­ki lesz az éle­ted.

fa­ce­boo­kos hoz­zá­szó­lás:

0 blog­ge­res hoz­zá­szó­lás:

Meg­jegy­zés kül­dé­se

Hy-phen-a-tion