Idén ünneplik a nagyobb, történelmi egyházakban az 500. évfordulóját a reformációnak. Sokat beszélnek róla, egyes gyülekezetek ezt az évet kikiáltották „a megújulás évének”, ahol hetente arról tanítanak, hogy szükségünk van megújulásra – és különféle témákból szemezgetnek. Ez alapvetően egy dicséretre méltó kezdeményezés, mert nagyon sokat köszönhetünk a reformációnak! Ugyanakkor úgy vélem, van valami, amit amíg figyelmen kívül hagyunk, addig nem történhet meg napjainkban az Isten szerinti megújulás, mindez csak egy szép emberi törekvés, sóvárgás marad. Ebben a cikkben megpróbálok segíteni a tovább lendülésben, világszerte sok testvértől hallok hasonló látást, hogy Isten hogyan vezeti napjaink megújulását. Drága testvérem, kérlek, fogadd úgy a most írottakat, hogy az egyházért teszem közre, annak hatékonyságáért.
Amit nem lehet megspórolni
Jézus azt mondta korának „reformációja” alkalmával, hogy Ő a Sarokkő, a Kőszikla, és hogy „aki ráesik erre a Kőre, összezúzza magát” (Máté 21:44). Isten tehát nem megjavítani szeretné a dolgokat, hanem „megölni és megeleveníteni”. Ha valódi reformációt szeretnénk, az bizony nem kényelmes javítgatásokkal fog megtörténni, hanem Isten módján. Mindenünkbe fog kerülni. Önmagunk végére jutással, kiábrándulással, lemondással, esetleg kiégéssel, „elegünk levéssel”, Isten akarata utáni megalkuvásmentes sóvárgással, mások intésével és az esetleg ebből fakadó elutasítással, üldözéssel.A reformáció jellemzője
A reformáció dicséretes kezdeményezés volt, és egyértelmű, hogy nem volt gyaloggalopp! Számos jó és vitathatatlan gyümölcsöt hozott. Ám azért nem tudott teljessé válni, mert sajnos nem az ApCselhez és Jézus eredeti tanításához tértek vissza, hanem a már meglévő katolikus templomi és hierarchikus piramisrendszert próbálták foltozgatni a Bibliában megtalált egy-egy igazság-foszlánnyal. Luther foszlánya: megigazulás hit által. De megmaradt a templomi rendszer a különleges szolgálókkal, csak más köntösben. Az anabaptistáké: újra be kell meríteni a felnőtt hitvallókat. Wesleyéké: a megszentelődés is kegyelemből hit által történik. Az Üdvhadseregé: ki kell menni a sövényekhez, a szegényekhez az evangéliummal. A milleri mozgalomé: Jézus második visszajövetele is fontos. A pünkösdieké: a Szentlélek erejével kell építeni az egyházat. Az apostoli egyházé: az Efézusi levél öt szolgálati ajándéka (apostol, próféta, evangélista, pásztor, tanító) fontosságának újra felfedezése a csak tanító helyett. És, épp a foltozgatás eredménye, hogy ezért van ma ennyi felekezet, mert mindenki leragadt egy kicsit a saját tovább foltozgatott doktrínájánál, az újabbakat pedig elutasítják.Bent vagy kint?
Jézus tanítása és a mi kifogásaink |
Reklám és hatékonyság
A prédikáció reklámozást jelent: a megtérés, a Jézusban való örök élet és Isten Országa reklámozását! A Bibliában többnyire ezt a forgatagban, odakint találjuk meg, gyógyítással és ördögűzéssel összekötve, és nem bent egy épületben! A tanítás nem ugyanez, mert az a már megtértek megerősítése és felkészítése az istenfélő életre és a kimenetelre (a reklámozásra, a prédikációra).A nyugati piramisrendszer gyümölcsei (Katt a képre a nagyításhoz) |
Mi is az az apostoli tanítás?
Bármilyen radikálisnak is hangzik, de sürgősen vissza kell térni az emberi tradíciókból és megkötésekből (a katolikus egyházrendszer foltozgatásából) az eredeti koncepcióhoz. A tanítás Jézus első követőinél apostoli volt (ApCsel 2:42), ami azt jelenti: az apostolok továbbadták mindazt, amiket Jézus nekik parancsolt a nagy kiküldési parancs szerint (Máté 28:19). Tehát nem egyszerűen bibliaórák, áhítatok, szentbeszédek és prédikációk voltak. Az apostol szót a görög-római világban eredetileg a legkisebb szolgákra alkalmazták. A becsesebb szolgákat féltették, és ők a ház körül szolgáltak. De a veszélyes utakra, ahol rablók keze közé kerülhetett a követ, az apostolokat küldték. Ezért is jelent az apostol szó „kiküldött”-et. Az apostoli tanítás arról szólt, hogy Jézus hogyan küld ki minket, tanítványait, mint bárányokat a farkasok közé. Egyszerűen továbbadták a többieknek a Jézussal megélt történeteiket, és hogy miket tanított nekik, mit hogyan csináljanak. Elmesélték saját kudarcaikat, versengéseiket és Jézus feddéseit és korrekcióit a következő tanítványoknak. Az üldöztetésekről nem is beszélve. Amit leírtak az evangéliumokban és az ApCselben, azt tanították. Pál a leveleiben ezt csak kiegészítette a Krisztusban kapott új, mennyei identitásunk megerősítésével, hogy ne vádlásból, kényszerből csináljuk. Ő is csak „vallástalanította” az embereket, hogy felszabaduljanak a mennyei, nagyköveti, kiküldötti, tanítványi szerepükre. Nem tette azt kevésbé fontossá az „ingyen kegyelem” hirdetésével (amiben magam is hiszek), hanem segít megérteni Isten Királysága működését:A Szentháromság szolgálata (Katt a képre a nagyításhoz) |
Mennyei pozíciónkból való szolgálat (Katt a képre a nagyításhoz) |
Ha ti megtartjátok az Én igémet, valóban tanítványaim vagytok.
– János 8:31
Életünk legyen Jézus!
Egy elnagyolt, körülbelüli spektruma a tanítások gyakoriságának, tapasztalataim alapján |
A helyes teológia sokkal inkább Krisztus ereje átélésének az eredménye, mintsem intellektuális oktatásé. A tévtanokat nem a tudatlanság hozza létre, hanem a tanult emberek spekulációi.
– Roland Allen angol misszionárius(idézve tőle az angol nyelvű Lukács 10 kézikönyv 63. oldalán)
Sokszorozódás
Tanítványozás és sokszorozódás.
(Katt a képre a nagyításhoz)
|
Ne rontsd el!
Sok kis gyülekezet nagyon is jól indul el. Egy áldott tanító elkezd tanítványozni embereket egy kis házicsoportban családias és laza légkörben. Ám legtöbbjük ott követi el a hibát, amikor megnő a létszám és egyre nagyobb és nagyobb termeket kezdenek el kibérelni. Ezáltal egyre személytelenebb lesz, a vezetés egyre betokozottabb, a teológia is megszilárdul és kialakulnak az intézmény bedobozoló szabályai és programjai. Ami egykor jó volt és örömteli, szép lassan fojtogatóvá váluk. Ez sokszor nem tudatos, csak nem láttak más példát. Egy pásztor maga is kijött sok rendszerből, és igyekezett nem elkövetni az ott látott hibákat, ám végül maga is egy ugyanolyan rendszert épített, amiből végül én is eljöttem – pedig sok áldott testvérem van ott. Egy másik pásztor többször is gyülekezetet plántált, és mivel növekedett, idővel mindig rendszerré változott. A harmadik után belátta, itt valami nem stimmel, majd Isten igéje alapján inkább elkezdte a tanítványozásra és a kiküldésre fektetni a hangsúlyt.A kevesebb több
A rendszer valahogy mindig felfuvalkodottá és a változástól félővő tesz. A kiábrándulás vagy az üldöztetés viszont épít: rákényszerít Isten keresésére, a változásra, az újraindulásra, az irgalmasságra és a cselekvésre. Ne kövessük el az első pásztor hibáját! Ha Isten megáld és sok követőnk lesz, és kinőjük a házi csoportot, még a terembérlés előtt neveljünk fel tanítványokat és inkább osztódjunk két vagy több új csoporttá – esetleg legyen néhány összekötő ember, aki időnként ránéz a mozgalomra és besegít az elakadáskor.Az én tanításom nem az enyém, hanem azé, aki elküldött engem. Ha valaki kész cselekedni az ő akaratát, felismeri erről a tanításról, hogy vajon Istentől való-e, vagy én magamtól szólok.
– János 7:16-17
Zárszó
Ez tehát egy komoly intés, és én bízom Istenben, hogy idővel sokan lesznek, akik megszívlelik a fentebb leírtakat. Emlékezz arra, amit az elején írtam: kérlek, fogadd úgy az itt írottakat, hogy az egyházért teszem közre, annak hatékonyságáért. Tanulók és próbálkozók vagyunk, kísérletezők, akik szeretnék Jézust követni. Egymást emeljük fel, és bátorítsuk, még ha sok hibát is fogunk elkövetni. Csak ne csapjuk be magunkat a reformáció ünneplésével és ne álljunk meg itt… Nem mondhatjuk, hogy a reformáció fiai vagyunk, mert Isten ezekből a kövekből is tud magának fiakat támasztani. A megtérés visszatérést jelent, amivel viszont az üldözés mindig együtt fog járni, a hitelesítő csodákkal együtt. Ám a jóhír, hogy a jutalmunk is bőséges: azoknak a megmentett lelkek a sokasága az aratásból (30-, 60-, 100-annyi), akik velünk együtt jönnek majd a Mennybe, Urunk dicsőségébe!Ne félj vágyni arra, amit a Bibliában olvasol. Kezdd el csinálni, és kalandos lesz az életed.
u.i. Lásd még: Torben Søndergaard „úttörő iskolájának” (Pioneer School) tanításait.
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
VálaszTörlésOK, rendben a misszionárius szemlélettel. Sajnos van igazság abban, hogy sok gyülekezet "szórakoztatóközponttá" vált és elvesztette az eredeti szerepét: tanítványozni, tanítványokká tenni az embereket. Azonban az általad írottak veszélyt és tévedést is hordoznak magukban: elveti a hangsúlyt az odaszánt, háttérmunkát adó jó, helyi közösség szerepéről. A Máté 28:19-20 nem csak a kiküldetést tartalmazza, hanem a tanítványokká tevést is. (Ezt egy másik cikkedhez írott kommentben is írtam, csak nem tudom már hová, bocs a duplikációért). A helyi közösség - ha jó és mentes a hatalmi harcoktól - kell, hogy segítsen a kiküldötteknek, az utcán-piacokon-tereken szolgálóknak. Ez olyan kb. mint a hadsereg: van a bázis, amit megépítettek egy idegen ország vagy ellenséges terep területén. Ott gyülekeznek a katonák, készülnek a küldetésekre, felfrissülnek, a váltásokat intézik. A misszióra kiküldöttek pedig azok, akik a frontvonalon harcolnak vagy teljesítenek egy konkrét feladatot, amiért az adott kiküldetés szól, majd visszatérnek a bázisra (ahol kipihenik magukat, felfrissülnek stb). MINDKETTŐ szerepe fontos a háborúban, nem csak azok, akik a misszió feladatát teljesítik! Az idézett képen a 8. és a 11. pont szerintem téves. Egyetértek a kiküldetés fontosságával, a harccal a frontvonalon és hogy minden hívő hatalma a bizonyságtétel és a démonűzés, a betegekért való imádkozás, gyógyítás. Tévedés szerintem az, hogy a "lövészárokban" tanulunk: Isten tanításokon keresztül tanítja a népét. A másik meg, hogy "mindenki" kiküldetése: mindenki követi Jézust, igen, de nem mindenki misszionárius a szó mai értelmében, de mindenki elhívott és Krisztus szolgálatát globálisan képviselő személy. A 10.pont még marhaság: piac. NEM CSAK a piac: terek, autós parkolók, kondi terem, bevásárlóközpont, munkahelyi kávézók és minden hely, ahol beszélgetni és találkozni lehet, példát lehet mutatni egy hívőnek Krisztusról. Hirdetni kell az URat mindenhol, képviselni a hívőknek ott, ahová eljutnak.
VálaszTörlés