Ez a hagyomány valami nagyon szent dolog lehet. Nézzük meg, mit mond erről Jézus. Ha van egy Bibliád, légyszi olvasd el a Máté 15-öt végig. Két sztorit hasonlítanék össze. 1) Jézus és a jeruzsálemi írástudók, 2) Jézus és a kánaáni asszony. Olvasd el, mert nagyon érdekes ellentétpárokat fogsz találni. Már most úgy olvasd, hogy tedd fel a kérdést: én melyik vagyok inkább?
A jeruzsálemiek kicsit olyanok voltak, mint az öreg Tevje. Már ő is megmondta, hogyan lehet nyaktörés nélkül hegedülni a háztetőn és megőriznünk egyensúlyunkat: „Ezt egy szóval is kifejezhetem: HAGYOMÁNY!” Szóval, az írástudók első kérdése is a hagyománnyal volt kapcsolatos: „Miért szegik meg a tanítványaid a vének hagyományát?” Bumm! Hallottál már ilyen falusi vagy akár gyülekezeti pletykákat XY-ról, aki nagyon furcsa? Esetleg, pletykálkodtál már valakiről így?
Na jó, van egy jó hagyomány, nevezzük Sola Scripturának (egyedül az Írás), amit Jézus tartott. Csak egy baj van vele, senki se következetes ezzel, még a protestánsok se, mert köréépítik a saját hagyományaikat. Jézus most visszakérdez: „Ti pedig miért szegitek meg Isten parancsolatát a ti hagyományaitokért?”
Fogj kérlek egy ceruzát és egy Károli Bibliát, és kezdd el karikázgatni a mond, mondta, mondván stb. szavakat. Azért Károlit, és abból is a régit, mert az új fordítások elveszik az élét. Pedig a mondván benne van az eredeti nyelvű Bibliában, azért, hogy odafigyeljünk rá! Nagyon érdekes dolgokat fogsz találni, ki mit mond. Mit mondanak az írástudók? Mit mond Jézus? Szerinte mit paracsolt Isten, mondván? És szerinte mit mondtok „ti”, vagyis az írástudók? Miért mondja Jézus, hogy az tesz tisztátalanná, ami kijön a szájból? Ha tovább olvasol, mit mond a kánaáni asszony, és mit mond neki Jézus? Ha már itt tartunk: hogyan szólítják meg az írástudók Jézust, és hogyan a kánaáni asszony? Ezt a feladatot rád bízom, és utána tedd fel a kérdést magadnak: te hogyan beszélsz?
A 6-9 verseket is kérlek olvasd el (lásd alább). A következő kérdésekre keresd a választ:
- Hogyan tették erőtlenné (harmatgyengévé, felhígítottá, langyossá) az írástudók Isten parancsolatait? Hogyan teszi a mai egyház erőtlenné Isten Igéjét? S végül: Hogyan teszed te erőtlenné (miből kell megtérj)?
- Hogyan nevezi Jézus az írástudókat? Te mit szólnál, ha téged is így nevezne egy testvér a gyülekezetben? Mennyire volt Jézus toleráns és „szeretetteljes”?
- Végül, még egy kérdést tégy fel magadnak: tényleg minden istentiszteletet elfogad Jézus? Szereti Jézus a vasárnapi istentiszteleti alkalmainkat? Melyik az a féle istentisztelet, amire azt mondja, hiába csináljátok? Mi miatt utasíthat el Jézus egy vasárnapi/szombati/hétköznapi istentiszteletet? Van ilyen dolog az életedben? Van ilyen a gyülekezetedben? Tovább csinálod, vagy megtérsz belőle?
És erőtelenné tettétek az Isten parancsolatját a ti rendeléseitek által. Képmutatók, igazán prófétált felőletek Ésaiás, mondván: Ez a nép szájával közelget hozzám, és ajkával tisztel engemet; szíve pedig távol van tőlem. Pedig hiába tisztelnek engem, ha oly tudományokat tanítanak, a melyek embereknek parancsolatai.
Máté 15:6-9
Kérlek, olvasd el lassan, többször is, állj meg itt és válaszold meg a fenti kérdéseket.
Gyerekek, ez a Biblia Jézusa itt. Ez nem az a Jézus, akit a mai gyülekezetek hirdetnek. Teljesen más ez a Jézus. Ez egy beszólós Jézus, akit a mai nárcisztikus társadalom nem tolerálna. Különféle gyülekezetnövelési programjaink vannak. Ha felmész a facebookra, és megnézed a keresztény posztokat, mást se látsz, csak meghívókat különféle csodálatos programokra. Kávézó, koncert, konferencia, beszélgetés, előadás, tábor, stb. Mit mondana Tevje? „Ezt egy szóval is kifejezhetem: GYERE!” Oké, lehet, hogy jó dolgok ezek, de Jézus is ezt csinálta? A 13. versben azt monjda:
Szóval, Jézus átmegy egy másik vidékre. A kánaáni asszony odarohan hozzá (22. vers), és etikát nem tűrve odakiált hozzá. Hát, elég paraszt, nem igaz? El kéne hallgattatni a tanítványok szerint. Ez kicsit hasonló ahhoz, hogy egy evangélizációs csapat járt pár éve a genezáreti tónál Izraelben. Egy csomó gyógyulás történt, valaki még a tolószékből is kijött. Nagy öröm volt és kiáltozás, ahogy Isten Országa közeljött. Erre kijött a helyi templomból a katolikus pap, és csendre utasította őket. Vicces, vagy szánalmas, nem? Fontosabb volt neki, hogy ne zavarják a „szent csendet”, mint hogy emberek találkoztak Istennel… Hagyomány vagy hit?
Szóval, itt ez a kánaáni asszony, és kiáltozik. Olvasd el a sztorit. Kap három elutasítást Jézustól! Először nem válaszol neki. Aztán elég rasszista módon közli Jézus, hogy ő csak a zsidókhoz jött, kánaániakkal nem törődik. Itt még egy kis ítélkezést is beletett, hogy a zsidók elveszett juhaihoz jött. Hát hogy mondhatsz ilyet egy emberre, hogy elveszett juh? Ha a kánaáni asszony egy mai humanista lett volna, mit tett volna? Feljelenti Jézust? Tüntetést szervez? Nem, tudjátok, mi volt a reakciója? Leborult Jézus előtt. Wow! Ha te ma megbotránkozol a keresztények miatt, mit csinálsz? Kidobod a kukába Jézust, vagy pedig bármi is történik, leborulsz Előtte? Tudod, előresietek, ez az asszony megkapta, amit akart, nyert. Kiment az ördög a lányából. Ha feladta volna, úgy jár, mint a képmutatók: semmit se nyert volna. Ők csak letolást kaptak. De az asszony megalázta magát, alárendelte magát (ez egyre keményebb) Jézusnak.
Néha elég, ha a testvér megalázza magát a pásztor és a pap előtt, máris elismerő szavakat kap és örömmel látják a gyülekezetben. De nézzük meg, mit tesz Jézus. Harmadszorra is ellenáll! Előjön egy „hagyománnyal”! „Nem helyes, ha a fiak elől elvesszük az ételt és odaadjuk a kutyáknak.”
Na itt álljunk meg! Most tegyük túl magunkat azon, hogy tovább alázza az asszonyt (igazából csak egy teszt, hogy az Atya plántálta-e őt, vagy sem). Itt van Jézus, a testté lett Isten válasza. Mit mondanak a mai teológusok? „Hát, nem Isten akarata volt a gyógyulás. Isten nemmel válaszolt az imára.” Itt az asszony ha a hagyomány szerint gondolkozik: „Ez van, ez a szokás, így működnek a dolgok, beletörődöm”, akkor a lánya nem gyógyul meg, és az ördög tovább nevet rajta. De nem. Ez a kiáltozós, majd leborulós asszony tovább megy: „Úgy van, Uram” – egyrészt, már harmadjára is Urának nevezi Jézust. Három elutasítás, három Úrnak szólítás. A lázadás, keserűség és okoskodás egyáltalán nincs benne. De van benne valami. „…de hisz az ebek is esznek a morzsalékokból.”
Tesó, vegyél észre valamit. Az írástudók hogyan gondolkoznak? „Miért nem?” „Hol léped át a határt?” De nézd csak ez az asszony mit csinál: „Hát Uram, ahol van kaja, ott mindig van maradék is!!!” Ahol ott van Isten Országa, ha más meggyógyul, ha mást meghallgatsz, akkor csak jut valami nekem is?! Látod, hogy a hit hogyan beszél? Mindegy, hogy kicsi vagyok-e vagy nagy: Isten Országában csak jut még az ebnek is?! Óh, a Szentlélek ereje csak a nagyoké? Nem, miért ne jutna nekem is? Óh, csak a teológiát végzettek érthetik a Bibilát! Nem: miért ne tudna Isten engem is tanítani?!
Tudod, Jézus megmondta: ami kijön a szádból, az tesz tisztává vagy tisztátalanná. Hagyomány jön ki a szádból, vagy hit?
Jézus megdicsérte ezt a tolakodó, kiáltozó asszonyt. Háromszor is elutasította Jézus, de ő háromszor is porig alázta magát és nem hagyta, hogy a büszkesége megállítsa őt. Miért akarjuk könnyűvé tenni a mai nárcisztikus emberek számára a megtérést? Hát nem épp azt magasztalja fel Isten, aki magát megalázza? Nem az a lényeg, hogy az Atya kit plántált? Az meg fog maradni. A többiekkel az a baj, hogy ha be is akarod simogatni őket Isten Országába, akkor az első probléma és elutasítás hatására éppoly gyorsan el is pártolnak.
Engem senki se simogatott be, sőt, elég sok megvetést is kaptam a református gyülekezetben, ahová jártam. Nem jöttek oda hozzám jófejkedni, sőt, sokszor hülyének is néztek. De nekem ott volt a Biblia, olvastam belőle Jézust, és csóváltam a fejemet, mi a túróért csináljátok azt, amire Jézus azt mondja, hülyeség, ne csináljátok? Sőt, amikor durván beszólt az ifivezető nekem, Jézus engem feddett meg, hogy meg kell bocsátanom neki. Bumm!!! Nekem, mikor ő volt a szemét? Hát, gyerekek, az út keskeny. Kevesen járnak rajta. Ott én kidobhattam volna Jézust a vacak egyházzal együtt. De végül átéltem Isten megbocsátást, ahogy beáradt a szívembe, majd túláradva én is meg tudtam bocsátani. Ha ostobák is az emberek, akkor is te maradj a keskeny úton, és kövesd Jézust, mert aki mindvégig kitart, az üdvözül.
Gyerekek, ez a Biblia Jézusa itt. Ez nem az a Jézus, akit a mai gyülekezetek hirdetnek. Teljesen más ez a Jézus. Ez egy beszólós Jézus, akit a mai nárcisztikus társadalom nem tolerálna. Különféle gyülekezetnövelési programjaink vannak. Ha felmész a facebookra, és megnézed a keresztény posztokat, mást se látsz, csak meghívókat különféle csodálatos programokra. Kávézó, koncert, konferencia, beszélgetés, előadás, tábor, stb. Mit mondana Tevje? „Ezt egy szóval is kifejezhetem: GYERE!” Oké, lehet, hogy jó dolgok ezek, de Jézus is ezt csinálta? A 13. versben azt monjda:
Minden palánta, amelyet nem az én mennyei Atyám plántált, kitépetik.Upsz… Növeled a gyülekezetedet emberi programokkal. És Jézus azt mondja: ez szép, csak minek? Itt most a beszólós Jézus mondja, hogy akit nem Isten ültetett el, azt kivágják. Majd látni fogjuk, hogy Jézus mind az írástudóknak, mind a kánaáni asszonynak beszólt. Mégsem ez számított a hitükre nézve. Jézus nem kényelmessé tette a megtérést, hanem épp megnehezítette, hogy letesztelje az ember szívét, komolyan gondolja-e. Használt Jézus „szívpuhító dicsőítést” előtte? Vagy ez is egy emberi hagyomány, amivel erőtelenné tesszük Isten Igéjét? Nem, ő nem segített be Atyjának. Provokált, és akit az Atya ültetett el, az megmaradt. Nézd csak meg a kánaáni asszonyt!
Máté 15:13
Szóval, Jézus átmegy egy másik vidékre. A kánaáni asszony odarohan hozzá (22. vers), és etikát nem tűrve odakiált hozzá. Hát, elég paraszt, nem igaz? El kéne hallgattatni a tanítványok szerint. Ez kicsit hasonló ahhoz, hogy egy evangélizációs csapat járt pár éve a genezáreti tónál Izraelben. Egy csomó gyógyulás történt, valaki még a tolószékből is kijött. Nagy öröm volt és kiáltozás, ahogy Isten Országa közeljött. Erre kijött a helyi templomból a katolikus pap, és csendre utasította őket. Vicces, vagy szánalmas, nem? Fontosabb volt neki, hogy ne zavarják a „szent csendet”, mint hogy emberek találkoztak Istennel… Hagyomány vagy hit?
Szóval, itt ez a kánaáni asszony, és kiáltozik. Olvasd el a sztorit. Kap három elutasítást Jézustól! Először nem válaszol neki. Aztán elég rasszista módon közli Jézus, hogy ő csak a zsidókhoz jött, kánaániakkal nem törődik. Itt még egy kis ítélkezést is beletett, hogy a zsidók elveszett juhaihoz jött. Hát hogy mondhatsz ilyet egy emberre, hogy elveszett juh? Ha a kánaáni asszony egy mai humanista lett volna, mit tett volna? Feljelenti Jézust? Tüntetést szervez? Nem, tudjátok, mi volt a reakciója? Leborult Jézus előtt. Wow! Ha te ma megbotránkozol a keresztények miatt, mit csinálsz? Kidobod a kukába Jézust, vagy pedig bármi is történik, leborulsz Előtte? Tudod, előresietek, ez az asszony megkapta, amit akart, nyert. Kiment az ördög a lányából. Ha feladta volna, úgy jár, mint a képmutatók: semmit se nyert volna. Ők csak letolást kaptak. De az asszony megalázta magát, alárendelte magát (ez egyre keményebb) Jézusnak.
Néha elég, ha a testvér megalázza magát a pásztor és a pap előtt, máris elismerő szavakat kap és örömmel látják a gyülekezetben. De nézzük meg, mit tesz Jézus. Harmadszorra is ellenáll! Előjön egy „hagyománnyal”! „Nem helyes, ha a fiak elől elvesszük az ételt és odaadjuk a kutyáknak.”
Na itt álljunk meg! Most tegyük túl magunkat azon, hogy tovább alázza az asszonyt (igazából csak egy teszt, hogy az Atya plántálta-e őt, vagy sem). Itt van Jézus, a testté lett Isten válasza. Mit mondanak a mai teológusok? „Hát, nem Isten akarata volt a gyógyulás. Isten nemmel válaszolt az imára.” Itt az asszony ha a hagyomány szerint gondolkozik: „Ez van, ez a szokás, így működnek a dolgok, beletörődöm”, akkor a lánya nem gyógyul meg, és az ördög tovább nevet rajta. De nem. Ez a kiáltozós, majd leborulós asszony tovább megy: „Úgy van, Uram” – egyrészt, már harmadjára is Urának nevezi Jézust. Három elutasítás, három Úrnak szólítás. A lázadás, keserűség és okoskodás egyáltalán nincs benne. De van benne valami. „…de hisz az ebek is esznek a morzsalékokból.”
Tesó, vegyél észre valamit. Az írástudók hogyan gondolkoznak? „Miért nem?” „Hol léped át a határt?” De nézd csak ez az asszony mit csinál: „Hát Uram, ahol van kaja, ott mindig van maradék is!!!” Ahol ott van Isten Országa, ha más meggyógyul, ha mást meghallgatsz, akkor csak jut valami nekem is?! Látod, hogy a hit hogyan beszél? Mindegy, hogy kicsi vagyok-e vagy nagy: Isten Országában csak jut még az ebnek is?! Óh, a Szentlélek ereje csak a nagyoké? Nem, miért ne jutna nekem is? Óh, csak a teológiát végzettek érthetik a Bibilát! Nem: miért ne tudna Isten engem is tanítani?!
Afshin Javid, egykori hezbollah terrorista, aki egy börtönben átélte, hogy Jézus szabadító ereje és megbocsátása nagyobb Allahnál, egyszer ezt mondta:
Azt mondták: Te annyira a dobozon kívül gondolkozol. Nos, csakis a dobozon kívül gondolkozhatsz. Mert, ha a dobozon belül vagy, nem is gondolkozol többé, ezért vagy odabenn. Ha benn vagy a dobozban, megszűntél lélegezni és megszűntél gondolkozni. Tudod, ezt a dobozt úgy hívják: koporsó! Ha benn vagy a dobozban és lélegzel, az nem egy jó helyzet. Csak Drakula élt ott. Nem is értem, a nyugatiak miért választják azt, hogy a dobozban éljenek. Mi közel-keletiek kimegyünk a dobozból, mint Jézus, szeretünk a hegy tetejére menni. A nyílt mezőre, ott tudsz gondolkozni.
Az asszony a dobozon kívül gondolkozott. Nem azt nézte, hogy hol lehet korlátot felállítani az embereknek, hanem, hogy milyen bőség van Isten Országában!!!
Jézus megdicsérte ezt a tolakodó, kiáltozó asszonyt. Háromszor is elutasította Jézus, de ő háromszor is porig alázta magát és nem hagyta, hogy a büszkesége megállítsa őt. Miért akarjuk könnyűvé tenni a mai nárcisztikus emberek számára a megtérést? Hát nem épp azt magasztalja fel Isten, aki magát megalázza? Nem az a lényeg, hogy az Atya kit plántált? Az meg fog maradni. A többiekkel az a baj, hogy ha be is akarod simogatni őket Isten Országába, akkor az első probléma és elutasítás hatására éppoly gyorsan el is pártolnak.
Engem senki se simogatott be, sőt, elég sok megvetést is kaptam a református gyülekezetben, ahová jártam. Nem jöttek oda hozzám jófejkedni, sőt, sokszor hülyének is néztek. De nekem ott volt a Biblia, olvastam belőle Jézust, és csóváltam a fejemet, mi a túróért csináljátok azt, amire Jézus azt mondja, hülyeség, ne csináljátok? Sőt, amikor durván beszólt az ifivezető nekem, Jézus engem feddett meg, hogy meg kell bocsátanom neki. Bumm!!! Nekem, mikor ő volt a szemét? Hát, gyerekek, az út keskeny. Kevesen járnak rajta. Ott én kidobhattam volna Jézust a vacak egyházzal együtt. De végül átéltem Isten megbocsátást, ahogy beáradt a szívembe, majd túláradva én is meg tudtam bocsátani. Ha ostobák is az emberek, akkor is te maradj a keskeny úton, és kövesd Jézust, mert aki mindvégig kitart, az üdvözül.
Foglaljuk össze: Jézus szerint mi a kereszténység? Hagyományőrzés, vagy hit? Melyik ember vagy? A „miért szeged meg a gyülekezetem hagyományát” típusú, vagy aki Jézus hatalmát keresi? Mi jön ki a szádból? Embereknek tetszés vagy Jézus előtti megalázkodás? Van-e olyan emberi teológia a fejedben, amellyel erőtlenné teszed Isten Igéjét? Igazolod magad, hogy nincs és jó úton vagy, vagy megtérsz? Hogyan nevezne Jézus téged: képmutatónak, vagy nagyhitűnek? Van olyan hagyomány a gyülekezetedben, amit ki kéne gyökerestül kukázni? Hited van, vagy hagyományod?
Ha megalázod magad Jézus előtt, nyugodt lesz az életed.
Kemény beszed ez, ki hallgathatja? ...az elő hitű :) köszönöm.
VálaszTörlés