Szellemmel és értelemmel
Krisztust az Ő keskeny útján követő tanítványként nem kerülheted el azt sem, amikor téged kritizálnak, gúnyolnak. Jézus megmondta, hogy mindenféle rosszat fognak hazudni rólatok, ez esetben örüljetek, mert az igazi prófétákkal is ezt tették. Viszont, ha mindenki elismer mint valami keresztény sztárt, akkor jajj neked, mert ez esetben Jézus a hamis próféták kategóriájába sorol.Isten megadja nekünk a „szellemek megítélése” ajándékot, amire leginkább ezen végidők megtévesztés-dömpingjében van szüksége Krisztus újjászületett új teremtéseinek. Sokszor ezt valamilyen kijelentés vagy megérzés formájában kapjuk, pl, hogy „itt valami nem kóser” vagy „ez tévtanítás”, vagy „ez nem a Szent Szellem”, stb. ám ilyenkor az értelmünk nem azonnal jön rá a dolgokra. Egyfajta gyors védelmet ad, hogy óvatosan fogadd a dolgokat. A szellemi védelmed része ez.
Azonban Istent teljes értelmünkkel is dicsőítenünk kell, és ezért fontos, ha Isten Igéjét betéve tudod. Ez növeli a szellemi megítélésed pontosságát is, de az elméddel is azonnal logikus választ találsz a benned levő „villogó piros lámpára”. Gyakran a szellemi megítélés megelőzi az elmebeli felfogásunkat. Ez azért van így, mert újjászületett ember esetében a szellem az már meg van váltva és tökéletes, és mindent tud. Mert a te szellemed Isten szellemével már egy:
Aki pedig az Úrral egyesül, egy szellem Ővele.Ilyenkor a szellemi antennád az Úrral össze van kötve, mint valami köldökzsinórral. A probléma az értelmünk és akaratunk, amely sokszor figyelmen kívül hagyja a szellem finom jelzéseit. Ezért fontos az értelmet megújítanunk. Az elme megújítása az a folyamat, amikor Isten Igéjéhez szabod magadat azért, hogy meg tudd ítélni, mi az, ami az Úrnak tetszik:
1Kor 6:17
És ne szabjátok magatokat e világhoz, hanem változzatok el a ti elméteknek megújítása által, hogy megvizsgáljátok, mi az Istennek jó, megengedő és tökéletes akarata.Az elme megújításával (ahogy Isten Igéjéhez, a Logoszhoz, vagyis Krisztus Értelméhez igazítod a gondolkozásodat) sokkal stabilabban fogsz tudni megállni a tévtanításokkal, érzelmi manipulációval és egyéb gyülekezeti vagy világi varázslással szemben (pl. Jezábellel szemben). Tehát bátorítalak kedves Ovasóim, hogy szívetek tapadjon Isten Igéjéhez.
Róm 12:2
A vitastílus megítélése
Most pedig mutatok nektek egy ábrát Paul Graham informatikustól, amit én is úgy találtam véletlenül. Úgy vélem, ennek az ismeretnek szellemi értelemben is nagy hasznát vehetjük. Ha létezik szellemek megítélése, akkor úgy vélem, ez az ismeret segíthet a vitastílus megítélésében, illetve abban, hogy a veled vitatkozó személy mennyire korrekt és nyitott: azaz az igazságot keresi vagy nem. Ugyanakkor számunkra is lehet feddés ez az ábra, amennyiben a lentebbi eszközöket gyakran alkalmazzuk.A nagyításért kattints a képre. (A forrást meghagytam a képen, de nem feltétlen azért, hogy ajánljam őket, hanem a tisztesség miatt.) |
Az ábrán alulról felfelé a személyeskedéstől haladunk az objektivitásig: a másik fél szidalmazásától az állítás legvelejének megcáfolásáig. A piramis azt is érzékelteti, hogy melyik módszert milyen gyakran alkalmazzák. Például, amikor a farizeusok egyszerűen azt mondják Jézusnak, „ördög van benned”, az valószínű a legalsó kategória. Lusták érvelni (vagy megtérni), ezért elintézik a másik fél támadásával.
A piramis tetején található a legobjektívabb érvelési forma, a konkrét cáfolat. Erre példa, amikor Jézus megcáfolja a szadduceusok egyik feltámadás-ellenes érvelését. Ők azzal érveltek, hogy a feltámadáskor kinek a felesége lesz a többszörösen özvegyasszony? Mert több férfié nem lehet: tehát az érvelséük szerint emiatt a feltámadás sem lehetséges. Jézus erre Isten hatalmával és a Bibliával érvelt, hogy a feltámadáskor az emberek olyanok lesznek, mint az angyalok, tehát nem házasodnak. Valamint Isten Mózesnek nem azt mondta: „én voltam Ábrahám, Izsák és Jákób Istene”, hanem: „én vagyok…”, tehát még élnek. Mert Isten nem a halottak Istene, hanem az élőké. Jézus az érvelésében meg is feddi őket, hogy azért tévelyegnek, mert nem ismerik az Írásokat, sem Isten hatalmát. Tehát nem leostobázza őket, nem a stílusukat támadja, stb. hanem kihívást intéz feléjük további kutatásra!
Személyeskedő vitastílusok
A vitastílus megítélésekor jegyezzük meg: az alsó 4 nem a sportszerűségről szól, hanem az elhallgattatásodról és megszégyenítésedről (vagy ha csináljuk ezeket, akkor térjünk meg ebből):- Szidalmazás
- Személyeskedés (ad hominem)
- A stílus kifogásolása
- Ellentmondás
A szidalmazásra egy példa, amikor pl. a bibliai nemi szerepekről mersz beszélni, akkor simán sovinisztának nevez, ódivatúnak, bolondnak, ostobának, gyűlölködőnek, stb. Ez a legkevésbé intelligensebb, és leginkább dühkitörés vagy gúnyolódás alapú (testies) érvelés. Hasonló még, amit az ateisták csinálnak, amikor megpróbálsz az evolúció ellen beszélni, a legtöbb esetben te azonnal idióta leszel. Ők az elutasítástól és a lenézéstől való félelem alapon próbálnak elhallgattatni.
A személyeskedésre példa, amikor teljesen normálisan megpróbálod a pásztornak elmagyarázni, hogy miért téves, amit tanít, és erre ő felbőszülve azt mondja: „Kinek képzeled magadat, azt hiszed, te vagy az egyetlen, aki tudod a teljes igazságod? Te állandóan csak kritizálni tudsz?” S ezzel megpróbál lelkiismeretfurdalást okozni neked, illetve elbizonytalanítani, elhallgattatni. De itt sem arról van szó, hogy jelét adná annak, hogy utánanéz a dolgoknak és időt szakít rád egy kellemes asztalbeszélgetésre (az nem baj, ha nem tud azonnal válaszolni). Ezzel a módszerrel tehát tekintélyalapon próbálnak elhaggattatni.
A stílus kifogásolására példa, hogy nem az üzenet objektív valóságtartalmát nézi, és elgondolkodik, hanem próbál minden apró hibába belekötni: a hangsúlyba, a helyesírásba, stb. Tehát ez is egyfajta személyeskedés, bár egy fokkal burkoltabb és erköcsösnek kinézni próbálóbb (tehát képmutatóbb), mint az előző. Ezzel azt akarja elérni, hogy elhidd: ő milyen jóember, erkölcsös, moderált, tanult, stb, és hogy te milyen szerinte bunkó vagy, még kicsit dolgozz a szíveden és az üzeneteden. Ők morális síkon próbálnak téged elhallgattatni.
E három módszer leginkább a jezábeli (vagy az őt védő ahábi) szellemiségre jellemző, számos ilyen esettel találkoztam már. Mindig arra mennek rá, hogy ne az igazságot keresd, ne hirdesd, legyél toleránsabb, stb. Most még nem is beszéltünk a fizikai bántalmazásról, amivel például az apostolokat fenyegették sokszor, hogy „megtiltottuk, hogy annak nevében beszéljetek”. Jezábel gyűlöli az igazságot. Aháb pedig fél Jezábeltől, ezért ő is teljesen logikátlan és érzelmi alapon fogja védeni a jezábeli hazugságokat. Sok ilyen keresztény férfit ismerek, akik például behódoltak a feminizmusnak. Egy bibliatudós, név szerint Paul K. Williams, aki az asszonyok fejbefedéséről végzett történeti kutatást, ezt az ahábi viselkedést Ádám-szindrómának nevezte el, mert az ilyen férfiak jobban félnek Éva haragjától, mint Istentől.
Az ellentmondásra egy példa, amit egy barátom tegnap mesélt. Egy pásztor felolvasta a női alárendelődésről szóló igéket a Bibliából, majd amikor tanított róluk, homlokegyenest az ellenkezőjét állította, hogy azok az igék miért érvénytelenek. Természetesen nem hozott rá fel cáfolatokat a Bibliából. Vagy egy másik példa, amikor valaki a nők fejének ima és prófétálás közbeni befedése ellen beszél, és ki sem nyitja az 1Korintus 11-et, hogy abból érveljen: egyszerűen csak mindenféle okoskodásokat hoz fel, hogy az miért csak egy kulturális üzenet volt, ami ma már nem érvényes. Itt már nem egyenes módon akarnak elhallgattatni, inkább elbizonytalítással, aminek következményében magadtól elhallgatsz.
Az imént említett négy vitastílus inkább érzelmi és vélemény-alapú támadó védekezés, semmit a valósággal való tisztában lét és meggyőződés.
Logikus, objektivitásra épülő vitastílusok
A felső három szint már sokkal inkább az objektivitás felé halad, és erre is bátorítok mindenkit, hogy aki az igazságot szereti és valóban keresi, és imádságos szívvel kutatja: ezek felé az érvelési stílusok felé haladjon. Ugyakkor ne felejtsük el, hogy nem mindig kell érvelni. Pál is azt mondta: ő nem emberi bölcsesség megejtő szavaival jött, hanem a Szent Szellem bizonyító erejével, hogy a korintusiak hite ne a bölcsességen, hanem Isten erején nyugodjék. Aki zárva van, azt nincs az a logikai érvelés, amivel meg lehetne győzni. Ezek az érvelések talán inkább arra jók, hogy a friss hívőt megerősítsék egy addig számára ismeretlen területen a teljes meggyőződésben. Pl. egy világból megtért számára, akinek segíthet a tanult evolúciós hazugságok elméből való kiirtásában, és a Teremtés könyve hitelességének a megerősítésében.- Ellenérv
- Cáfolat
- A központi állítás cáfolata
Az ellenérv gyakorlati használatára ötlet, amikor csak a szomját akarod felkelteni a vitapartnerednek: fogsz az elméletéből egy gondolatot, és azt bizonyítékkal megcáfolod, de rögtön abba is hagyod. Például felhozod a véralvadás tovább nem egyszerűsíthető bonyolultságát az evolúciós fejlődéssel szemben, majd ott hagyod, hogy gondolkozzon rajta. Vagy az intézményes gyülekezeti felállást cáfolandó felteszel egy kérdést, hogy „a pulpitust és a monológ prédikációt hol találod az újszövetségi gyülekezetben a Bibliában”? És (ott) hagyod gondolkozni. Aki esetleg nyitott, az meg utánad fog csimpaszkodni, hogy „te, hogy van ez, mesélj már nekem ezekről többet”!
Ezután jöhet a cáfolat, amikor mélyebben belemész, és rámutatsz a hibákra. Mivel ez több felkészülésbe kerül, célszerű csak abban az esetben beleásnod magad a cáfolatba, ha meggyőződtél, hogy valóban nyitott érdeklődésről van szó. Ellenkező esetben le kell verned a port a lábadról, és tovább kell menned, hogy elkerüld a meddő vitát és a fölösleges energialeszívást.
A központi állítás cáfolata a legnehezebb, ez van a piramis legtetején, ezt alkalmazzák a legkevesebbszer. Hála Istennek vannak bizonyos témákra specializálódott szakik, akik bölcsességgel és értelemmel lettek megáldva, elhívással, belőlük csak úgy „folyik ki” egy adott hazugságra épült érvrednszer cáfolata. Ők minden görcsölés nélkül, kegyelemmel, érthetően, lazán cáfolják meg az egészet. De nem lehetetlen, hogy adott helyzetben a Szent Szellem neked is ad olyan bölcsességet, amin magad is meglepődsz, ezt Jézus is megígérte. Egy példa az életemből, amikor valaki a reinkarnációval jött, és magam is meglepődve azt feleltem, hogy „akkor neked sokkal több bűnöd van, mintha csak egyszer éltél volna: neked még inkább szükséged van bűnbánatra és bűnbocsánatra”. Itt megállt, elgondolkodott, és többet nem jött a reinkarnációval. Az illetővel többen is beszélgettünk. Azóta már megtért, bemerítkezett, és Krisztus kompromisszummentes tanítványa. Elmondása szerint viszont megtérésében mégsem a bölcsesség, hanem az játszott leginkább szerepet, hogy nyelveken szóltunk, és az üzenet meg lett magyarázva. Hite nem emberi bölcsességen, hanem Isten erején nyugszik.
Zárszó
Remélem sikerült egy, az értelmi és a szellemi oldal közti kiegyensúlyozott cikket írnom az érveléssel, vitatkozással kapcsolatban. Hasznos dolog ezeket a stílusokat ismerni és beazonosítani, illetve alkalmazni, ugyanakkor ne ebben bízzunk, hanem engedjük a Szent Szellemet is vezetni, és ne akarjunk tudni másról, csak Krisztusról, a Megfeszítettről. Mindig ide lyukadjunk ki, Ő legyen a lényeg, mert az Őróla szóló evangélium az Isten ereje a hívőnek az üdvösségre. Akik pedig elvesznek, számukra a halál illata.Tehát ne görcsöljünk nagyon rá, ha nem akarnak hinni. S ki tudja, lehet pár év múlva beérik a szíve és egy másik bizonyságtevő testvér le fogja tudni aratni. Kérjük és használjuk mind a szellemek megítélése ajándékot Istentől, mind pedig értsük alkalmazzuk szükség esetén az e cikkben leírtakat.
Ha be tudod mérni a vitapartnered, nyugodt lesz az életed.
Kapcsolódó cikkek: